gerelateerde werken
Concerto for violoncello and wind orchestra : 1998 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en HaFaBra
Bezetting:
33.20.3 4sax 4444 4euph timp 5perc cb vc-solo
Dead as Disco : for orchestra / Giel Vleggaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob cl cl-b fg cfg 4h 2trp 2trb trb-b tb 3perc pf hp 2vl vla vc cb
Vier antieke fragmenten : voor a cappella koor, op. 41, 1951 / Marius Flothuis
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-12 spelers)
compositie
Estampie : for wind orchestra, 1978, revision 1992 / Bernard van Beurden
Overige auteurs:
Beurden, Bernard van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-12-1992 - Prinsekerk, Rotterdam - Ensemble van het Rotterdams Conservatorium o.l.v. Arie van Beek). Het werk Estampie is gebaseerd op 4 melodieën van dansen uit de 13e en 14e eeuw, zogenaamde estampieën. De structuur van deze melodieën - die zowel instrumentaal als vocaal kunnen zijn - kenmerkt zich onder andere door een herhalingsprincipe waardoor deze estampieën iets motorisch uitstralen. Deze motoriek, alsmede de enorme vitaliteit van de middeleeuwse eenstemmigheid, vormden voornamelijk het uitgangspunt voor het bundelen van deze vier dansen.
De eerder genoemde herhalingsprincipes vindt men vooral terug in de slagwerkpartijen en de gedeelten die de dansen met elkaar verbinden.
Ook de door mij gebruikte meerstemmigheid is georiënteerd op een bepaalde middeleeuwse vorm van meerstemmigheid, en wel het parallel organum, waarbij de melodie in gelijke intervallen gevolgd wordt door één of meer stemmen.
Daar waar polyfonie en homofonie van een 'later tijdstip' hun intrede doen, heeft dit te maken met de wijze waarop deze estampieën gecomponeerd zijn en de behoefte om de bovengenoemde herhaling en parallelliteit te doorbreken. - BERNARD VAN BEURDEN