gerelateerde werken
Concerto for violoncello and wind orchestra : 1998 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en HaFaBra
Bezetting:
33.20.3 4sax 4444 4euph timp 5perc cb vc-solo
30 miles from Dorset : for ensemble / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax-s sax-t sax-bar 3trp 2trb b.trb dr pf cb
Klimmen en dalen : for ensemble, 1997 / 1998 / Sander Germanus
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
sax-s 2sax-a sax-t sax-b 2vl vla vc cb
Effusion : for soprano saxophone and piano / Brendan Faegre
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument
Bezetting:
sax-s pf
compositie
Estampie : for wind orchestra, 1978, revision 1992 / Bernard van Beurden
Overige auteurs:
Beurden, Bernard van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-12-1992 - Prinsekerk, Rotterdam - Ensemble van het Rotterdams Conservatorium o.l.v. Arie van Beek). Het werk Estampie is gebaseerd op 4 melodieën van dansen uit de 13e en 14e eeuw, zogenaamde estampieën. De structuur van deze melodieën - die zowel instrumentaal als vocaal kunnen zijn - kenmerkt zich onder andere door een herhalingsprincipe waardoor deze estampieën iets motorisch uitstralen. Deze motoriek, alsmede de enorme vitaliteit van de middeleeuwse eenstemmigheid, vormden voornamelijk het uitgangspunt voor het bundelen van deze vier dansen.
De eerder genoemde herhalingsprincipes vindt men vooral terug in de slagwerkpartijen en de gedeelten die de dansen met elkaar verbinden.
Ook de door mij gebruikte meerstemmigheid is georiënteerd op een bepaalde middeleeuwse vorm van meerstemmigheid, en wel het parallel organum, waarbij de melodie in gelijke intervallen gevolgd wordt door één of meer stemmen.
Daar waar polyfonie en homofonie van een 'later tijdstip' hun intrede doen, heeft dit te maken met de wijze waarop deze estampieën gecomponeerd zijn en de behoefte om de bovengenoemde herhaling en parallelliteit te doorbreken. - BERNARD VAN BEURDEN