gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr-m 3242 5sax 4342 barh 6perc acc-vc-solo
Meyliet : for ensemble, 2001 / André Douw
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 2cl 2sax-a h 2trp 2trb pf cb
Sonate : 1970, voor althobo, piano, ringmodulator & luidsprekers / Gilius van Bergeijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Hobo en toetsinstrument; Elektronica met verschillende instrumenten; Hobo en toetsinstrument met multimedia
Bezetting:
eh pf ringmodulator loudspeakers
Three meditations : organ or harmonium, opus 52, 1968 / Jan Koetsier
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org/harm
compositie
Estampie : for wind orchestra, 1978, revision 1992 / Bernard van Beurden
Overige auteurs:
Beurden, Bernard van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-12-1992 - Prinsekerk, Rotterdam - Ensemble van het Rotterdams Conservatorium o.l.v. Arie van Beek). Het werk Estampie is gebaseerd op 4 melodieën van dansen uit de 13e en 14e eeuw, zogenaamde estampieën. De structuur van deze melodieën - die zowel instrumentaal als vocaal kunnen zijn - kenmerkt zich onder andere door een herhalingsprincipe waardoor deze estampieën iets motorisch uitstralen. Deze motoriek, alsmede de enorme vitaliteit van de middeleeuwse eenstemmigheid, vormden voornamelijk het uitgangspunt voor het bundelen van deze vier dansen.
De eerder genoemde herhalingsprincipes vindt men vooral terug in de slagwerkpartijen en de gedeelten die de dansen met elkaar verbinden.
Ook de door mij gebruikte meerstemmigheid is georiënteerd op een bepaalde middeleeuwse vorm van meerstemmigheid, en wel het parallel organum, waarbij de melodie in gelijke intervallen gevolgd wordt door één of meer stemmen.
Daar waar polyfonie en homofonie van een 'later tijdstip' hun intrede doen, heeft dit te maken met de wijze waarop deze estampieën gecomponeerd zijn en de behoefte om de bovengenoemde herhaling en parallelliteit te doorbreken. - BERNARD VAN BEURDEN