componist
Bernard van Beurden was born in Amsterdam on the 5th of December, 1933. He started playing the violin when he was 8 years old and at the age of 11 ...
gerelateerde werken
Tout à coup(e) mondiale : pour accordéon seule, 1986 / Bernard van Beurden
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Accordeon
Bezetting:
acc
Trapeze duo : for violin and violoncello / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
vl vc
Menuet et siciliano : pour clavecin (ou pianoforte), 1952 / Max Vredenburg
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klavecimbel; Piano
Bezetting:
pf
Nobody is Perfect ! (Joao Pedro Oliveira forty) : for string trio / Luc Brewaeys
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijktrio (viool, altviool, cello)
Bezetting:
vl vla vc
compositie
Estampie : for wind orchestra, 1978, revision 1992 / Bernard van Beurden
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-12-1992 - Prinsekerk, Rotterdam - Ensemble van het Rotterdams Conservatorium o.l.v. Arie van Beek). Het werk Estampie is gebaseerd op 4 melodieën van dansen uit de 13e en 14e eeuw, zogenaamde estampieën. De structuur van deze melodieën - die zowel instrumentaal als vocaal kunnen zijn - kenmerkt zich onder andere door een herhalingsprincipe waardoor deze estampieën iets motorisch uitstralen. Deze motoriek, alsmede de enorme vitaliteit van de middeleeuwse eenstemmigheid, vormden voornamelijk het uitgangspunt voor het bundelen van deze vier dansen.
De eerder genoemde herhalingsprincipes vindt men vooral terug in de slagwerkpartijen en de gedeelten die de dansen met elkaar verbinden.
Ook de door mij gebruikte meerstemmigheid is georiënteerd op een bepaalde middeleeuwse vorm van meerstemmigheid, en wel het parallel organum, waarbij de melodie in gelijke intervallen gevolgd wordt door één of meer stemmen.
Daar waar polyfonie en homofonie van een 'later tijdstip' hun intrede doen, heeft dit te maken met de wijze waarop deze estampieën gecomponeerd zijn en de behoefte om de bovengenoemde herhaling en parallelliteit te doorbreken. - BERNARD VAN BEURDEN