componist

Beurden, Bernard van

General: Bernard van Beurden was born in Amsterdam on the 5th of December, 1933. He started playing the violin when he was 8 years old and at the age of ...

gerelateerde werken

Tout à coup(e) mondiale : pour accordéon seule, 1986 / Bernard van Beurden

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Accordeon
Bezetting: acc

Falak : sad song of yearning, for soprano saxophone and piano, 1995 / Chiel Meijering

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Saxofoon en toetsinstrument
Bezetting: sax-s pf

Bethlehem hospital : William Blake in hell, opera in three acts, 1985-1988 / libretto by Ken Hollings, Huib Emmer

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Opera
Bezetting: 2sopr sopr-m alt 2bar recit fl cl fg sax-t trp trb-b perc pf pf(synth) vl vla vc

Les mystères de Bretagne : suite voor viool en piano, 1964/65 / Lucas van Regteren Altena

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool en toetsinstrument
Bezetting: vl pf

 

compositie

Estampie : for wind orchestra, 1978, revision 1992 / Bernard van Beurden

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1978
Uitgavenummer: 04526
Genre: Orkest
Bezetting: fl fl(pic) ob ob(eh) cl cl(cl-b) 2fg 2h trp trb tb timp 2-3perc
Bijzonderheden: Voor 2 fluiten (2e tevens piccolo), 2 hobo's (2e tevens althobo), 2 klarinetten (2e tevens basklarinet), 2 fagotten, trompet, 2 hoorns, trombone, tuba, pauken en 2-3 slagwerkers. - Oorspr. versie met 2 trompetten en trombones. - Opgedragen aan Arie van Beek. - Tijdsduur: ca. 11'
Tijdsduur: 11'00"
Aantal spelers: 16
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-12-1992 - Prinsekerk, Rotterdam - Ensemble van het Rotterdams Conservatorium o.l.v. Arie van Beek). Het werk Estampie is gebaseerd op 4 melodieën van dansen uit de 13e en 14e eeuw, zogenaamde estampieën. De structuur van deze melodieën - die zowel instrumentaal als vocaal kunnen zijn - kenmerkt zich onder andere door een herhalingsprincipe waardoor deze estampieën iets motorisch uitstralen. Deze motoriek, alsmede de enorme vitaliteit van de middeleeuwse eenstemmigheid, vormden voornamelijk het uitgangspunt voor het bundelen van deze vier dansen.
De eerder genoemde herhalingsprincipes vindt men vooral terug in de slagwerkpartijen en de gedeelten die de dansen met elkaar verbinden.
Ook de door mij gebruikte meerstemmigheid is georiënteerd op een bepaalde middeleeuwse vorm van meerstemmigheid, en wel het parallel organum, waarbij de melodie in gelijke intervallen gevolgd wordt door één of meer stemmen.
Daar waar polyfonie en homofonie van een 'later tijdstip' hun intrede doen, heeft dit te maken met de wijze waarop deze estampieën gecomponeerd zijn en de behoefte om de bovengenoemde herhaling en parallelliteit te doorbreken. - BERNARD VAN BEURDEN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 36 paginas EUR 29,16
Hardcopy, normal size (A3), 36 paginas EUR 51,10
Hardcopy, study size (A4), 36 paginas EUR 34,77
Partijen Download (A4), 88 paginas EUR 37,15
Hardcopy, normal size (A4), 88 paginas EUR 65,08