gerelateerde werken
Salmo 150 : per coro misto e organo elettronico / Jan Wisse
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
GK4 el.org
Quasi niente : voor orkest, 1969-1970 / Jacques Reuland
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 3330 timp perc str
Flattement : for orchestra, 1992 / Ron Ford
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(pic) fl 2ob 2cl 2fg 2h 2 trp 2trb vibr hp prep.pf str
Musique pour l'esprit en deuil : for orchestra, (1943) / Rudolf Escher
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl fl(pic) 3ob eh 4cl cl-b 3fg cfg sax-s(sax-a) 4h 4trp 3trb tb timp 6perc 2hp pf str(16.14.12.10.8-10.)
compositie
Sette aforismi : per orchestra da camera / Jan Wisse
Overige auteurs:
Wisse, Jan
(Componist)
Bevat:
Molto adagio
Prestissimo possible
Andante
Allegro
Andantino
Vivace
Largo
Toelichting:
Program note (Dutch): '... wer dem Glauben angehört, dass sich durch Töne etwas nur durch Töne Sagbares ausdrücken lässt' (Arnold Schönberg). Men zou Sette aforismi een materiaalverkenning kunnen noemen. Uitgangspunt was een bestaande twaalftoonsreeks (de reeks die ten grondslag ligt aan Schönbergs Suite op. 25) en de door een prijsvraag opgelegde beperking tot een Mozart-bezetting. De bedoeling was de verschillende gedaanten die deze toonhoogtenreeks bij veranderende horizontale en verticale ordening kan aannemen, in zo beknopt mogelijke vorm te kenschetsen. (Eén en ander speelt zich in twee minuten af). Bij de realisatie zijn toon-duur, -sterkte en -kleur als vrije - dus niet, zoals in de seriële muziek, a priori geordende - factoren gebruikt, uitsluitend ter nadere karakterisering en omlijning van die gedaanten.
Hieruit volgt dat Sette aforismi niet anders wil zijn dan een werk dat zijn bestaansrecht ontleent aan de auditieve spanningen die uit de materiaalordening ontstaan: niet anders willen zijn dan muziek. - JAN WISSE