gerelateerde werken
Ritornello : per quintetto a fiati e percussione, (1971) / Jan Wisse
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl ob cl fg h perc(pf)
The Source Field : for orchestra / Alexandre Rabinovitch-Barakovsky
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl cl-b cfg 2tpt perc mar vibr cel 2clavinova str
Overture : for orchestra / Frédéric Devreese
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl 2fg cfg 4h 4tpt 4trb tb timp perc pf str
De rekkelijken en de preciesen : for large ensemble, 1995 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Orkest met multimedia
Bezetting:
2222 2sax 2110 (drumset ad lib.) str drumcomputer/rhythmbox
compositie
Sette aforismi : per orchestra da camera / Jan Wisse
Overige auteurs:
Wisse, Jan
(Componist)
Bevat:
Molto adagio
Prestissimo possible
Andante
Allegro
Andantino
Vivace
Largo
Toelichting:
Program note (Dutch): '... wer dem Glauben angehört, dass sich durch Töne etwas nur durch Töne Sagbares ausdrücken lässt' (Arnold Schönberg). Men zou Sette aforismi een materiaalverkenning kunnen noemen. Uitgangspunt was een bestaande twaalftoonsreeks (de reeks die ten grondslag ligt aan Schönbergs Suite op. 25) en de door een prijsvraag opgelegde beperking tot een Mozart-bezetting. De bedoeling was de verschillende gedaanten die deze toonhoogtenreeks bij veranderende horizontale en verticale ordening kan aannemen, in zo beknopt mogelijke vorm te kenschetsen. (Eén en ander speelt zich in twee minuten af). Bij de realisatie zijn toon-duur, -sterkte en -kleur als vrije - dus niet, zoals in de seriële muziek, a priori geordende - factoren gebruikt, uitsluitend ter nadere karakterisering en omlijning van die gedaanten.
Hieruit volgt dat Sette aforismi niet anders wil zijn dan een werk dat zijn bestaansrecht ontleent aan de auditieve spanningen die uit de materiaalordening ontstaan: niet anders willen zijn dan muziek. - JAN WISSE