componist
Jan Wisse krijgt zijn eerste opdrachten van de BRT, Radio Hilversum, WDR Köln en RSI Lugano. In Nederland zijn zijn werken uitgevoerd door radiokoren en -orkesten onder leiding van ...
gerelateerde werken
Salmo 150 : per coro misto e organo elettronico / Jan Wisse
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
GK4 el.org
Sinfonie No. 2 : in Es Dur, 1902/1903, revidiert 1928. Voor orkest / Jan van Gilse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl fl(pic) ob ob(eh) 2cl 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp perc str
Suite II : (Ballet "Job") / Jan Pouwels
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 3230 timp perc pf str
De stad en de engel : for large orchestra, 1996, revision 1997 / Peter-Jan Wagemans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(pic) fl(pic fl-a) fl(fl-a) 3ob 2cl cl-b 3fg 4h 2trp 3trb tb 4perc hp pf str(14.12.10.8.6.)
compositie
Sette aforismi : per orchestra da camera / Jan Wisse
Bevat:
Molto adagio
Prestissimo possible
Andante
Allegro
Andantino
Vivace
Largo
Toelichting:
Program note (Dutch): '... wer dem Glauben angehört, dass sich durch Töne etwas nur durch Töne Sagbares ausdrücken lässt' (Arnold Schönberg). Men zou Sette aforismi een materiaalverkenning kunnen noemen. Uitgangspunt was een bestaande twaalftoonsreeks (de reeks die ten grondslag ligt aan Schönbergs Suite op. 25) en de door een prijsvraag opgelegde beperking tot een Mozart-bezetting. De bedoeling was de verschillende gedaanten die deze toonhoogtenreeks bij veranderende horizontale en verticale ordening kan aannemen, in zo beknopt mogelijke vorm te kenschetsen. (Eén en ander speelt zich in twee minuten af). Bij de realisatie zijn toon-duur, -sterkte en -kleur als vrije - dus niet, zoals in de seriële muziek, a priori geordende - factoren gebruikt, uitsluitend ter nadere karakterisering en omlijning van die gedaanten.
Hieruit volgt dat Sette aforismi niet anders wil zijn dan een werk dat zijn bestaansrecht ontleent aan de auditieve spanningen die uit de materiaalordening ontstaan: niet anders willen zijn dan muziek. - JAN WISSE