componist
Jan Wisse krijgt zijn eerste opdrachten van de BRT, Radio Hilversum, WDR Köln en RSI Lugano. In Nederland zijn zijn werken uitgevoerd door radiokoren en -orkesten onder leiding van ...
gerelateerde werken
Sette aforismi : per orchestra da camera / Jan Wisse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp str
Pleinvrees : voor kamerorkest, 1991 / Maurice Horsthuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
0020 sax-a 2211 hp str
Blues : Cantate 2, for orchestra, 1999 / Hans Koolmees
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
5555 sax-s 4441 6perc hp 2pf str
Sinfonia VI : (op. 69 + 81), 31-VII-1963 Amsterdam / Lex van Delden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2232 4331 timp perc str
compositie
Sette aforismi : per orchestra da camera / Jan Wisse
Bevat:
Molto adagio
Prestissimo possible
Andante
Allegro
Andantino
Vivace
Largo
Toelichting:
Program note (Dutch): '... wer dem Glauben angehört, dass sich durch Töne etwas nur durch Töne Sagbares ausdrücken lässt' (Arnold Schönberg). Men zou Sette aforismi een materiaalverkenning kunnen noemen. Uitgangspunt was een bestaande twaalftoonsreeks (de reeks die ten grondslag ligt aan Schönbergs Suite op. 25) en de door een prijsvraag opgelegde beperking tot een Mozart-bezetting. De bedoeling was de verschillende gedaanten die deze toonhoogtenreeks bij veranderende horizontale en verticale ordening kan aannemen, in zo beknopt mogelijke vorm te kenschetsen. (Eén en ander speelt zich in twee minuten af). Bij de realisatie zijn toon-duur, -sterkte en -kleur als vrije - dus niet, zoals in de seriële muziek, a priori geordende - factoren gebruikt, uitsluitend ter nadere karakterisering en omlijning van die gedaanten.
Hieruit volgt dat Sette aforismi niet anders wil zijn dan een werk dat zijn bestaansrecht ontleent aan de auditieve spanningen die uit de materiaalordening ontstaan: niet anders willen zijn dan muziek. - JAN WISSE