gerelateerde werken
Sette aforismi : per orchestra da camera / Jan Wisse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp str
Meander : for orchestra, 1994 / revision 1999 / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(pic) fl(fl-a) 2ob 2cl cl-b 2fg cfg 4h 4trp 3trb tb timp 4perc hp str
Waarom elders? : = Why elsewhere?, for chamber orchestra, 2002 / Edward Top
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl fl(pic) ob eh 2cl 2fg 2h 2trp trb perc str
4 sonatas voor orkest : (1971) / Daniel Manneke
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4201 0300 timp perc str(6.6.3.2.0.) (or other instr)
compositie
Sette aforismi : per orchestra da camera / Jan Wisse
Overige auteurs:
Wisse, Jan
(Componist)
Bevat:
Molto adagio
Prestissimo possible
Andante
Allegro
Andantino
Vivace
Largo
Toelichting:
Program note (Dutch): '... wer dem Glauben angehört, dass sich durch Töne etwas nur durch Töne Sagbares ausdrücken lässt' (Arnold Schönberg). Men zou Sette aforismi een materiaalverkenning kunnen noemen. Uitgangspunt was een bestaande twaalftoonsreeks (de reeks die ten grondslag ligt aan Schönbergs Suite op. 25) en de door een prijsvraag opgelegde beperking tot een Mozart-bezetting. De bedoeling was de verschillende gedaanten die deze toonhoogtenreeks bij veranderende horizontale en verticale ordening kan aannemen, in zo beknopt mogelijke vorm te kenschetsen. (Eén en ander speelt zich in twee minuten af). Bij de realisatie zijn toon-duur, -sterkte en -kleur als vrije - dus niet, zoals in de seriële muziek, a priori geordende - factoren gebruikt, uitsluitend ter nadere karakterisering en omlijning van die gedaanten.
Hieruit volgt dat Sette aforismi niet anders wil zijn dan een werk dat zijn bestaansrecht ontleent aan de auditieve spanningen die uit de materiaalordening ontstaan: niet anders willen zijn dan muziek. - JAN WISSE