componist

Torrenga, Benno


gerelateerde werken

Trio : 2 klarinetten [en] basklarinet of fagot, 1977 / Benno Torrenga

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Klarinet; Houtblazersensemble (2-8 spelers)
Bezetting: 2cl cl-b/fg

Le Mirage : for orchestra / Lina Tonia

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp 4trb timp 2perc str

Symphonie no. 3 : Thrène et Péan, 1921-1922 / Matthijs Vermeulen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2pic 2fl(pic) 2ob ob(eh) 2cl cl(cl-b) 2sax 4fg 4h 4trp 3trb tb 2timp 3perc 2hp str

Arcade : six more preludes for orchestra, 1995 / Tristan Keuris

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl fl(pic) 2ob ob(eh) 3cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb 3perc hp str(16.14.12.10.8.)

 

compositie

Feest : voor orkest, 1988 / Benno Torrenga

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1989
Uitgavenummer: 04677
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4231 timp perc str
Bijzonderheden: Opgedragen aan de Federatie Amateur Symfonie- en Strijkorkesten FASO t.g.v. haar 40-jarig bestaan. - Tijdsduur: ca. 9'
Tijdsduur: 9'00"
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Beethoven, Ludwig van (op een thema van)
Toelichting:
Program note (Dutch): Feest is op te vatten als een Proloog, een Scène en een Epiloog voor orkest. In de Proloog wordt het hoofdthema in een langzame en rustige sfeer geëxposeerd. In de Scène betreden verschillende groepen feestgangers het toneel. Al gauw blijkt, dat deugdelijke afspraken over de ten gehore te brengen feestliederen ontbreken. Hier en daar ontstaan irritaties en de sfeer wordt gaandeweg wat gespannen. Ondanks het feit dat sommigen proberen de gemoederen enigszins tot bedaren te brengen door met verbroederend materiaal te komen, begint de zaak enigermate over te koken. Zelfs het Wilhelmus, noch het Alle Menschen werden Brüder, mag meer baten. Na een derde poging tot het spelen van een kort, koraalachtig thema loopt het fout. Nadat alle stoppen zijn doorgeslagen, begint de Epiloog, een mysterieus stuk waar de componist zelf ook niet veel van begrijpt. Want waarom wordt de hoofdmelodie uit de Proloog nu gespeeld door uitgerekend de liefdeshobo (oboe d'amore)? Waarom maken de grote trom en
de pauken van de troostende muziek van het strijkorkest een soort van treurmars? En waarom stopt die ineens? Waarom het plechtige trompetsignaal voor het slot, is het een afscheid? Maar waarom of van wie dan? Wat is er gebeurd tijdens dat 'Feest'? - BENNO TOORENGA

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail