componist

Kinkelder, Dolf de

Dolf de Kinkelder werd in 1953 geboren. Opleiding Hij studeerde klassiek piano in Arnhem en compositie / arrangeren lichte muziek bij Frans Elsen en Klaas de Vries. In 1985 ontving hij de ...

gerelateerde werken

Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, 1996-2006, Volume 2

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

"Vo Kitae bylo v gorode" : for piano, percussion and string orchestra / Olga Victorova

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: pf perc str

Concerto Grosso : for wind quartet and ensemble / Jan-Peter de Graaff

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: sax-s sax-a trb trb-b fl eh/ob cl cl-b sax-bar fg h tpt timp 2perc hp cemb 2vln vla vc db

Hymne to the memory of Darius Milhaud : for ensemble / Louis Andriessen

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: fl 2sax-a sax-t tpt h 2trb trb-b pf db

 

compositie

Confusion : for ensemble and tape, 1988 / Dolf de Kinkelder

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1989
Uitgavenummer: 04681
Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 1010 2sax 2121 perc g-b pf tape(synth)
Bijzonderheden: Voor fluit (tevens altfluit en piccolo), klarinet (tevens tenorsaxofoon), sopraansaxofoon, altsaxofoon, 2 hoorns, trompet, 2 trombones, tuba, el. basgitaar, slagwerker, piano en tape (synthesizer). - In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Tijdsduur: 18'50''
Tijdsduur: 19'00"
Aantal spelers: 14
Compositiejaar: 1988
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): De muziek op de tape is gerealiseerd met behulp van MIDI-apparatuur: een computer met Steinberg-opnamesoftware en enkele synthesizermodules. De synthesizerklanken op de tape zijn tot zekere hoogte imitaties van instrumentklanken: piano, drums en basgitaar, aangevuld met vibrafoon, marimba, xylofoon, conga's, cowbells etc. De 'instrumenten' op tape zijn net zo behandeld als de orkestinstrumenten; ze zijn traditioneel genoteerd en middels een toetsenbord realtime of langzamer ingespeeld. En er wordt een interactie tussen orkest en tape gesuggereerd: de basgitaar op tape bemoeit zich met basgitaar en tuba, de drummer wordt becommentarieerd door drumklanken op de tape enz. De dirigent dirigeert op de tape. Vorm en structuur zijn medebepaald door de mogelijkheden van computer met MIDI-apparatuur, met name het kopi\u1083?ren en verplaatsen van fragmenten naar andere 'instrumenten' en het vertalen van orkestpartijen in tape-klanken.
Confusion bestaat grofweg uit drie delen: langzaam, snel, langzaam. In de beide, vrijwel identieke langzame delen speelt ongelijktijdigheid een grote rol: orkestinstrumenten worden solistisch en individueel behandeld, soms begeleid door tape, orkest of beide. Het aantal gebeurtenissen neemt langzamerhand toe en uiteindelijk ontstaat een blokmatige strijd tussen orkest en tape. Een solo van de sopraansax, begeleidt door 'vibrafoon' (tape) vormt de overgang naar het snelle deel. Piano, bas en drums vormen een ritmesectie, die aan salsa verwante patronen speelt, slechts begeleid door een 'cowbell' (tape). Gaandeweg zijn er op de tape flashbacks uit het eerste deel te horen; schijnbaar dwars tegen het orkest in, maar ritmisch perfekt ingepast. Deze worden verderop vervangen door een sterk percussief 'marimba' geluid, dat opgebouwd is uit alle melodische en ritmische gebeurtenissen in het orkest. Dit blijft doorgaan, ook nadat het orkest is gestopt, en vormt weer flashbacks tijdens het
opnieuw aangevangen langzame deel, om uiteindelijk voor de tweede keer alleen over te blijven. - DOLF DE KINKELDER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail