gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
medium pf vla/vc
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
high pf
Drie sonnetten van Shakespeare : alt, piano, opus 72, 1961 / Lex van Delden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
alt pf
compositie
Protestsongs : een cyclus van negen liederen op eigen teksten, voor mezzosopraan (ev. bariton) en piano, 1980 / Peter Visser
Overige auteurs:
Visser, Peter
(Tekstdichter/librettist)
Visser, Peter
(Componist)
Bevat:
Parcival (protest contra protest)
Te veel (scherzo)
Rijnmond, dioxine
Stop kindermoord (ballade)
Silent spring (passacaglia e lamento)
Libera NOS (song)
Smeergeld voor de ziel
Geen tijd (toccata)
In hoc signs (epiloog)
Toelichting:
Program note (Dutch): Op een herfstavond in 1979 zag ik voor mijn ogen een kind door een auto overreden worden. Dit tragische gebeuren gaf de stoot tot deze cyclus van liederen op eigen teksten. Geen 'protestsongs' in de gangbare zin, maar meer een innerlijk protest: tegen de onmenselijke aspecten van deze tijd, waarin het individu nauwelijks de weg naar zichzelf meer kan vinden. Protesten tegen de welvaart ('Te veel'), de jachtige commercie ('Geen tijd'), tegen de bedreiging van ons milieu ('Rijnmond, dioxine', naar de giftige stof die indertijd het drama Seveso tot gevolg had, en 'Silent Spring', naar het baanbrekende boek over milieubedreigingen van Rachel Carson). Of tegen de hypocrisie van de liefdadigheid ('Smeergeld voor de ziel'), tegen de agressie, die men vaak via de auto tracht af te reageren ('Stop kindermoord') en de geluidsvervuiling ('Libera NOS'). Twee basisgedichten omlijsten dit zevental. In het eerste lijkt degene die protesteert machteloos, omdat dit protest tevens hemzelf betreft.
Maar al zoekend naar de Graal in deze tijd, dwars door de moderne jungle, vindt hij in het slotgedicht de roos, dwars door het beton gegroeid, als symbool van de positieve kracht die nooit kan worden vernietigd. Hoewel deze cyclus als een totaliteit is opgezet, kunnen de verschillende liederen ook afzonderlijk worden uitgevoerd, met uitzondering van het laatste lied, terwijl ook de liederen 1 en 3 zich iets minder voor een aparte uitvoering lenen. Er is een speciale reden, dat ik deze cyclus niet, zoals mijn andere liederencycli, heb 'doorgecomponeerd'. Verschillende gedichten, m.n. 'Stop kindermoord', werden geschreven n.a.v. actuele gebeurtenissen. Ik heb verschillende krantenberichten naar aanleiding hiervan verzameld en deze zouden heel goed voorgelezen of desnoods tussen de verschillende liederen kunnen worden geprojecteerd. Het betreft hier de liederen 2 t/m 8. Ook is het denkbaar dat de krantenberichten in het programma tussen de liederen worden afgedrukt. De totaalsfeer van
deze navrante cyclus kan men het best typeren alshet slingeren tussen hoop en wanhoop. Welk element overheerst, wordt aan het oordeel van de executanten overgelaten, die naar aanleiding hiervan tevens de keuze hebben tussen twee afsluitingen. - PETER VISSER