gerelateerde werken
Moya's Song : for mixed choir and organ / Jacques Bank; words by Moya Howlett
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
GK4 org
Two love poems : for voice, clarinet, viola, cello and harpsichord / Walter Hekster
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
voice cl vla vc cemb
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
voc rec-a fl/fl-cb trp pf
Akme : Scene for female voice and double bass / Martyna Kosecka
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
zang db
compositie
Minutes of lives : for soprano and 4 clarinetists, 1982 / words by John Aubrey, Jacques Bank
Overige auteurs:
Aubrey, John
(Tekstdichter/librettist)
Bank, Jacques
(Componist)
Bevat:
Introduction
Song V (Mr. Rushworth)
Interlude V
Song VI (Sir Thomas More)
Song I (The lady Jordan)
Interlude I
Song II (Thomas Goffe)
Interlude II
Song III (Eleanor Radcliffe)
Interlude III
Song IV (Sir Walter Raleigh)
Interlude IV
Toelichting:
Program note (Dutch): "Ik streef ernaar om zoveel mogelijk vast te leggen voor het nageslacht. Het is niet aan mij uit te maken wat belangrijk is of niet!" - een uitspraak van John Aubrey, de 17e-eeuwse Engelse schrijver op wiens teksten de compositie Minutes of Lives is gebaseerd. Hij is deze opvatting altijd trouw gebleven. Tot zijn laatste snik heeft hij notities gemaakt van al de zaken die wel eens de moeite waard zouden kunnen zijn om onthouden te worden. Vooral de levensloop van beroemde personen uit zijn eigen tijd of het recente verleden interesseerde hem. Alles wat hij daarover te weten kon komen schreef hij op: van het meest oppervlakkige tot het meest diepzinnige, van harde feiten tot duidelijke roddels, vijftig dikke manuscripten vol. Tijdens zijn leven is daar niets van gepubliceerd. Voor het persklaar maken van zijn geschriften had hij geen tijd. Verder dan het bedenken van een titel - 'Minutes of Lives' - is hij nooit gekomen. Misschien kan de compositie Minutes of Lives wat orde
scheppen in de chaos die Aubrey heeft nagelaten.
Er zijn 12 onderdelen die zonder onderbreking in elkaar overgaan: een introductie, 5 tussenspelen en 6 liederen. Voor de introductie en de tussenspelen is gebruik gemaakt van uitspraken die Aubrey voornamelijk in brieven heeft gedaan over zijn eigen activiteiten. Deze teksten worden gesproken. De liederen zijn gebaseerd op een zestal schetsen van min of meer bekende figuren uit Aubreys tijd. Deze teksten worden gezongen.
De introductie is gebaseerd op slechts 6 toonhoogten: bij ieder volgend deel wordt één van die toonhoogten vervangen door een andere. Een dergelijke beperking heeft belangrijke consequenties voor het melodische en harmonische verloop van het geheel. Naarmate het stuk vordert, treedt de stem, die aanvankelijk een tamelijk ondergeschikte rol vervult, steeds meer op de voorgrond.
In het laatste deel versmelten stem en klarinetten tot één instrument. - JACQUES BANK