componist

Schat, Peter

Peter Schat behoort tot Nederlands bekendste en kleurrijkste componisten van de 20ste eeuw met internationale faam. Geboren in Utrecht als zoon van een protestantse bakker weet hij al op jonge ...

gerelateerde werken

Neue Niederländische Klaviermusik : = Contemporary Dutch piano music, Heft 2 = Book 2 / mit Werken von = containing works by J. Andriessen, R. du Bois, G. Janssen ... [et al.], herausgegeben von = edited by Ton Hartsuiker

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Avond / [woorden van C.S. Adama van Scheltema], Reine Colaço Osorio-Swaab

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: alt pf

Ausonius ad uxorum : for voice and piano / Sem Dresden; words by Decimus Magnus Ausonius, Epigr. XL (Anton van Duinkerken)

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: voice pf

Schmied Schmerz : for voice and piano / Henriëtte Bosmans; words by Otto Julius Bierbaum

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: zang pf

 

compositie

Kind en kraai : = Kind noch Kegel, een liederencyclus op tekst van Harry Mulisch, ein Liederzyklus auf Text von Harry Mulisch, -opus 26-, (1977) / (aus dem Niederländischen von Siegfried Mrotzek), Peter Schat

Uitgever: Amsterdam: Donemus, [1979]
Uitgavenummer: 05394
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: sopr pf
Bijzonderheden: Voor sopraan en piano. - Tekst apart afgedrukt. - In opdracht van de Nederlandse regering. - Geschreven voor het Holland Festival. - Cop. 1977. - Tijdsduur: 35'
Tijdsduur: 35'00"
Aantal spelers: 2
Compositiejaar: 1977
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Mulisch, Harry (tekstdichter/librettist)
Bevat:
Boezem
Vergezicht
Spiegel
Pop
Vertrek
Zorg
Gelag
Aanzoek
Spel
Verzoening
Samenhang
Toelichting:
Program note (Dutch): Première: 2 juni 1977 - Sonesta Koepelzaal, Amsterdam - Marjanne Kweksilber en Reinbert de Leeuw (Holland Festival). In een elftal liederen wordt, van de wieg tot het graf, een levensverhaal verteld, vol van oedipale spanningen. In het werk wordt consequent gebruik gemaakt van de techniek van intervalsturing.
Ik grijp als het ware terug op mijn kindertijd, op mijn eerste compositie: Passacaglia en fuga voor orgel, opus 1. Na de uitvoering van dit werk las ik in de krant dat ik, volgens de recensent, een leerling was (ik was toen 18 jaar) van Schönberg. Ik dacht toen: "Ik moet toch gauw eens een stuk van Schönberg gaan beluisteren". En ik deed dat, en begreep toen waarom die recensent tot zijn uitspraak gekomen was. Tweeëndertig jaar later, dus 25 opusnummers later, wilde ik in Kind en kraai op mijn opus 1 doorgaan. Het Passacaglia-thema keert hier terug in vele gedaanten.
In de ouverture van deze cyclus (die als motto heeft: "Hoor wie klopt daar kind'ren") hoor je dat Passacaglia-thema in de twee laatste maten: drie dalende kwinten, gekoppeld door twee kleine tertsen. Dit gegeven is hier uitgewerkt tot het hele chromatische gebied.
Kind en kraai is een tussenstap tussen de individuele toon, zoals die bij Schönberg verschijnt, en de drieklank die in de Toonklok gelanceerd wordt. Het is een intervals-, een tweetoons-compositie. Dat is bijvoorbeeld duidelijk te horen in het achtste lied: "Verzoening". Het is gebaseerd op even intervallen. Het oktaaf is hier het symbool van het licht, het kaarslicht. De tekst "Moogt gij nimmer kijven door middel van het licht" wordt hier uitgedrukt door een repeterend oktaaf op de toon D. Het oktaaf werkt hier als een dissonant! Het licht kijft!
In het tiende lied, "Vergezicht", is sprake van een schrijnend gegeven: "Kindje is verdoemd". Ik gebruik daar oneven intervallen: kleine secunde, kleine terts, grote septiem, etc.De tekst van Mulisch heb ik als nogal luguber ervaren. Toen deze cyclus in Amerika gezongen werd, gebruikten de mensen nogal eens het woord "huiveringwekkend".
De vorige eeuw kent enkele belangrijke liederencycli (Schubert, Schumann); Schönberg schreef kort voor de Eerste Wereldoorlog zijn "Buch der hängenden Gärten". In zekere zin heb ik op deze traditie ingehaakt, als herinnering aan wat eens een liederencyclus was. - PETER SCHAT

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (B4), 72 pagina's EUR 37,12
Download in PDF (B4), 72 pagina's EUR 44,54
Hardcopy, normal size (B4), 72 pagina's EUR 74,25
Hardcopy, study size (A4), 72 pagina's EUR 60,77