gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Stemming : lied voor tenor, viool en piano / [tekst] Jules Schürmann, Henri Zagwijn
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
ten pf vl
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
m-sopr sax pf
A Goliard Song (Two Renderings) : for flute and violin or flute, soprano and violin / Xander Hunfeld
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
(sopr) fl vl
compositie
Hommage à Mallarmé : chant, flûte, violoncelle et piano, op. 80, 1980 / Marius Flothuis
Overige auteurs:
Chausson, Ernest
(Op een thema van)
Debussy, Claude
(Op een thema van)
Mallarme, Stephane
(Tekstdichter/librettist)
Flothuis, Marius
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het idee, een compositie te baseren op de minder serieuze vierregelige verzen van Stéphane Mallarmé (waarin overigens zijn poëtisch meesterschap zich óók openbaart), is afkomstig van wijlen mijn vrouw, Roosje Voorzanger. Dit idee kreeg gestalte toen het tiende lustrum van het Instituut voor Muziekwetenschap te Utrecht in aantocht was. Ik besloot er een klein geschenk voor dit feest van te maken, dat door studenten ten gehore gebracht zou kunnen worden. Dit is dan ook geschied, en wel op 13 november 1980.
In de teksten, alle bestemd voor musici, worden verschillende instrumenten genoemd. Om te voorkomen dat men de compositie al te ernstig zou opvatten, heb ik deze wel gebruikt, maar niet op de geijkte manier.
In het eerste, tweede en vierde kwatrijn is een adressering vervat, het derde en het vijfde begeleidde een zending van Mallarmé's gedicht L'Après-midi d'un Faune.
Het eerste is gericht aan Ernest Chausson; de fluit citeert diens Pièce op. 39 voor cello en piano. Het tweede was bestemd voor de componiste Augusta Holmès, het derde voor de vrouw van Edouard Manet, de pianiste Suzanne Leenhoff. De 'grand piano' heeft hierin maar heel weinig te doen...
Het vierde kwatrijn heeft betrekking op de dirigent Charles Lamoureux, het vijfde op Claude Debussy, wiens Prélude à l'après-midi d'un faune door de cello geciteerd wordt. - MARIUS FLOTHUIS