componist

Kruyf, Ton de

Ton de Kruyf is een Nederlandse componist. Hij schrijft in twaalftoontechnieken en hanteert seriële compositieprincipes; zijn muziek heeft een lyrische ondertoon. Zijn omvangrijke oeuvre vertoont enige nadruk op het vocale ...

gerelateerde werken

Neue Niederländische Klaviermusik : = Contemporary Dutch piano music, Heft 1 = Book 1 / mit Werken von = containing works by J. Andriessen, R. du Bois, G. Janssen ... [et al.], herausgegeben von = edited by Ton Hartsuiker

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Concerto no. 2 for violoncello and orchestra : An Odyssey, 1996-1997 / Hans Kox

Genre: Orkest
Subgenre: Cello en orkest
Bezetting: 2fl(pic) 2ob(ob-am) cl 2h trp perc str vc-solo

Sonatine I : for piano, 1934 / Nico Richter

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

The bitch who buzzes betrayal : voor sopraan, blokfluit, crotales, viool en spiegels / Hans Asselbergs

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr rec perc vl

 

compositie

Einst dem Grau der Nacht enttaucht ... : für Mezzospran und Kammerensemble, (1964) / auf Gedichte von Paul Klee, Ton de Kruyf

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1964
Uitgavenummer: 05515
Genre: Vocaal
Bezetting: sopr-m fl-a(picc) eh bh(cl) trb perc hp vc cb
Bijzonderheden: Bez. kamerensemble: altfluit (tevens piccolo), althobo, bassethoorn (tevens es-klarinet), trombone, harp, slagwerker, cello en contrabas. - Tekst apart afgedrukt. - Opgedragen aan Ileana Melita
Aantal spelers: 9
Compositiejaar: 1964
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Klee, Paul (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Première: ISCM 1965 - Madrid. Het titelgedicht werd in november 1961 gecomponeerd naar een met moeite te ontcijferen schriftaquarel uit 1918: 'Einst dem Grau der Nacht enttaucht' . In het gedicht, vermoedelijk van Klee zelf, vormen de letters met de omtrekken en de kleuren een ondeelbare eenheid; het is een zuiver beeldende compositie van een gedicht. Hiermede is Klee's betrekking tot letter, woord en betekenis verweven met zijn beleven van de Chinese lyriek.
Pas in de winter 1963-64 ontstonden de drie andere liederen, eveneens op poëzie van Paul Klee gecomponeerd, in een vrije toepassing van de dodecafonie en diverse seriële technieken. De inleiding en de beide instrumentale intermezzi zijn volgens meer strenge twaalftoonsprincipes gemaakt.
De gemiddelde klank van deze 6-delige compositie is echter - mede door het vocale element - tamelijk mild uitgevallen. Voor ieder deel is uit het instrumentarium, bestaande uit altfluit/piccolo, althobo, bassethoorn/esklarinet, trombone, harp, cello, contrabas, vibrafoon en uitgebreid slagwerk, een andere combinatie gekozen. Enerzijds concerteren de hoofdzakelijk laagklinkende instrumenten voor elk fragment in een verschillende bezetting - met de menselijke stem de teksten accentuerend - anderzijds zijn ze met hun complementaire timbres tegenover elkaar geplaatst. Naast diverse uitvoeringen in Nederland werd 'Einst dem Grau...' in 1965 te Madrid gespeeld op het 39e I.S.C.M.-Festival. - TON DE KRUYF

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail