gerelateerde werken
Serenata : per complesso da camera, in due tempi, op. 21, (1968) / Ton de Kruyf
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl hp 2vl vla vc
Tactile Illusions : for string quartet / Alexander Khubeev
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vn vla vc
Cors et cordes : pour cor de basset et orchestre de chambre / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
0200 2000 cemb 12vl 4vla 4vc 2cb bh-solo
Drie stukken : voor schoolorkest, (1949) / Koos van de Griend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Schoolorkest; Kinderkoor en orkest
Bezetting:
(JoK ad lib.) 1010 0(1)00 perc (g ad lib.) pf4h str(vl vc) (cb ad lib.)
compositie
Einst dem Grau der Nacht enttaucht ... : für Mezzospran und Kammerensemble, (1964) / auf Gedichte von Paul Klee, Ton de Kruyf
Overige auteurs:
Klee, Paul
(Tekstdichter/librettist)
Kruyf, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Première: ISCM 1965 - Madrid. Het titelgedicht werd in november 1961 gecomponeerd naar een met moeite te ontcijferen schriftaquarel uit 1918: 'Einst dem Grau der Nacht enttaucht' . In het gedicht, vermoedelijk van Klee zelf, vormen de letters met de omtrekken en de kleuren een ondeelbare eenheid; het is een zuiver beeldende compositie van een gedicht. Hiermede is Klee's betrekking tot letter, woord en betekenis verweven met zijn beleven van de Chinese lyriek.
Pas in de winter 1963-64 ontstonden de drie andere liederen, eveneens op poëzie van Paul Klee gecomponeerd, in een vrije toepassing van de dodecafonie en diverse seriële technieken. De inleiding en de beide instrumentale intermezzi zijn volgens meer strenge twaalftoonsprincipes gemaakt.
De gemiddelde klank van deze 6-delige compositie is echter - mede door het vocale element - tamelijk mild uitgevallen. Voor ieder deel is uit het instrumentarium, bestaande uit altfluit/piccolo, althobo, bassethoorn/esklarinet, trombone, harp, cello, contrabas, vibrafoon en uitgebreid slagwerk, een andere combinatie gekozen. Enerzijds concerteren de hoofdzakelijk laagklinkende instrumenten voor elk fragment in een verschillende bezetting - met de menselijke stem de teksten accentuerend - anderzijds zijn ze met hun complementaire timbres tegenover elkaar geplaatst. Naast diverse uitvoeringen in Nederland werd 'Einst dem Grau...' in 1965 te Madrid gespeeld op het 39e I.S.C.M.-Festival. - TON DE KRUYF