gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl ob cl-b h perc pf vc
Du dehors-du dedans : for mezzo soprano, orchestra and soundtrack / Will Eisma; text by Paul Eluard
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
sopr-m 2221 2200 perc hp str(4.2.2.1.) soundtrack (electronics ad lib.)
Tropico : for tenor, bass baritone and soundtracks / Ton Bruynèl; text by Bert Schierbeek
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
ten bas-bar soundtracks
Work/Bonk : for four sopranos and mixed ensemble / Geoff Hannan
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
4sopr picc cl-b h tpt-picc trb-b tb 3perc 2pf vn vla vc db
compositie
To you : for voice, guitars, keyboardinstruments, tops and electronics, opus 22, (1970-'72) / words: Adrian Mitchell, Peter Schat
Overige auteurs:
Mitchell, Adrian
(Tekstdichter/librettist)
Schat, Peter
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 20 juni 1972 - Theater Carré, Amsterdam - Holland Festival - Lucia Kerstens, ad hoc ensemble o.l.v. Peter Schat). Ik ben van het interval van de none uitgegaan: het interval dat de meeste spanning oproept, vergroot of verkleind. De tekst van Adrian Mitchell heb ik in extenso gebruikt en onaangetast gelaten, zij het dan dat ik op een enkel moment ten behoeve van het bereiken van een grotere uitdrukkingskracht een bepaald woord (of soms woorden) in een bepaalde spanningsverwekkende volgorde herhaal. Het stuk eindigt in C gr.t. De vier delen van het werk monden steeds uit in het refrein MY LOVE THEY ARE TRYING TO DRIVE US MAD, waarbij de tollen (vormgegeven door Floris Guntenaar) in werking treden. Stylistisch markeert het de overgang van 'permutatie' en serialisme naar een geïntegreerde chromatische tonaliteit. - PETER SCHAT