gerelateerde werken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl fl(pic) fl-a 3ob ob(eh) 3cl cl-b 3fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp perc cel mar vibr 2hp pf str
Sine nomine : for soprano & chamber orchestra, (1973) / Enrique Raxach
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest; Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
sopr 2222 sax-a 2220 2perc el.g hp man ham.org cemb (pf synth ad lib.) str(8.5.5.4.2.) tape
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble; Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
bas-bar 1020 1110 2perc hp cemb(cel pf) vl vla vc tape
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr 1111 1110 pf vl vla vc cb
compositie
To you : for voice, guitars, keyboardinstruments, tops and electronics, opus 22, (1970-'72) / words: Adrian Mitchell, Peter Schat
Overige auteurs:
Mitchell, Adrian
(Tekstdichter/librettist)
Schat, Peter
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 20 juni 1972 - Theater Carré, Amsterdam - Holland Festival - Lucia Kerstens, ad hoc ensemble o.l.v. Peter Schat). Ik ben van het interval van de none uitgegaan: het interval dat de meeste spanning oproept, vergroot of verkleind. De tekst van Adrian Mitchell heb ik in extenso gebruikt en onaangetast gelaten, zij het dan dat ik op een enkel moment ten behoeve van het bereiken van een grotere uitdrukkingskracht een bepaald woord (of soms woorden) in een bepaalde spanningsverwekkende volgorde herhaal. Het stuk eindigt in C gr.t. De vier delen van het werk monden steeds uit in het refrein MY LOVE THEY ARE TRYING TO DRIVE US MAD, waarbij de tollen (vormgegeven door Floris Guntenaar) in werking treden. Stylistisch markeert het de overgang van 'permutatie' en serialisme naar een geïntegreerde chromatische tonaliteit. - PETER SCHAT