gerelateerde werken
Anathema : (opus 19), for piano, (1969) / Peter Schat
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
La porte : for baritone and ensemble, 1999 / text: Guillaume Apollinaire, Micha Hamel
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
bar 1121 1000 2perc 2vl vla vc cb
Schumann’s Ghosts : for soprano ad lib. and ensemble / Luc Brewaeys
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Serendipity : for lyricon, soprano voice and seven instruments, 1976-'77 / Koos Terpstra
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
sopr el.ob(eh) el.cl el.fg el.vl el.vla el.vc el.cb lyricon
compositie
To you : for voice, guitars, keyboardinstruments, tops and electronics, opus 22, (1970-'72) / words: Adrian Mitchell, Peter Schat
Overige auteurs:
Mitchell, Adrian
(Tekstdichter/librettist)
Schat, Peter
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 20 juni 1972 - Theater Carré, Amsterdam - Holland Festival - Lucia Kerstens, ad hoc ensemble o.l.v. Peter Schat). Ik ben van het interval van de none uitgegaan: het interval dat de meeste spanning oproept, vergroot of verkleind. De tekst van Adrian Mitchell heb ik in extenso gebruikt en onaangetast gelaten, zij het dan dat ik op een enkel moment ten behoeve van het bereiken van een grotere uitdrukkingskracht een bepaald woord (of soms woorden) in een bepaalde spanningsverwekkende volgorde herhaal. Het stuk eindigt in C gr.t. De vier delen van het werk monden steeds uit in het refrein MY LOVE THEY ARE TRYING TO DRIVE US MAD, waarbij de tollen (vormgegeven door Floris Guntenaar) in werking treden. Stylistisch markeert het de overgang van 'permutatie' en serialisme naar een geïntegreerde chromatische tonaliteit. - PETER SCHAT