componist

Henkemans, Hans

Hans Henkemans is een vooraanstaande Nederlandse pianist en componist uit de twintigste eeuw. Zijn composities omvatten orkestrale en vocale werken, kamermuziek en een opera. Hij treedt vijfentwintig jaar lang op ...

gerelateerde werken

Bericht aan de levenden : voor koor, orkest en declamatie, 1964/'65 / [tekst] (H.M. van Randwijk), Hans Henkemans

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: recit GK4 4344 6431 timp perc 2hp 2pf str

De trein : (uit de opera Symposion, libretto Gerrit Komrij), voor vijf mannenstemmen en orkest, opus 33a, 1985-1989 / Peter Schat

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: ten 3bar bas 3343 3sax 4332 3perc 3mar 2hp str

Musique pour l'homme : 1968 / Joep Straesser

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: sopr alt ten bas 4444 4441 5perc str(12.12.9.9.6.)

Sous le pont Mirabeau : pour soprano, contr'alto, flûte, harpe et quatuor à cordes (ou orchestre à cordes), 1936 (nouvelle revision 1944) / musique de Daniël Ruyneman, paroles de Guillaume Apollinaire

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en); Vocaal ensemble (2-12) en orkest; Vrouwenkoor en instrument(en); Vrouwenkoor en orkest
Bezetting: sopr alt / VK2 fl hp 2vl vla vc / 1000 0000 hp str(vl vla vc)

 

compositie

Canzoni amorose del duecento : per soprano, baritono, pianoforte ed orchestra, (1972-'73) / Hans Henkemans

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1973
Uitgavenummer: 06014
Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: sopr bar 3333 4000 timp perc hp pf str(18.18.14.10.6.)
Bijzonderheden: De tweede canzone (de enige van de drie voor sopraan en bariton; de andere zijn alleen voor sopraan en orkest) kan ook afzonderlijk worden uitgevoerd. - Tekst met Engelse vert. apart afgedrukt. - In opdracht van de Nederlandse regering. - Tijdsduur: ca. 13'30''
Tijdsduur: 14'00"
Aantal spelers: 2
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Rustico Di Filippo (tekstdichter/librettist)
Bevat:
Partite, amore, adeo
Lo sparvero
Il farso / tekst v. Rustico di Filippo
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 10-12-1973 - Dorothy Dorow, Bernard Kruysen, Ruud van den Brink met het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink). De drie liederen, onder bovenstaande titel samengebracht, werden door mij in de winter van 1972-73 in regeringsopdracht gecomponeerd. Al geruime tijd werd ik gefascineerd door het dubbel-sonnet "Lo Sparvero" (de Sperwer), dat ik enige jaren tevoren van de vertaler, dr. W. van Elden, ten geschenke had gekregen. Het is van deze Canzoni het zwaartepunt en middelpunt geworden. In muzikaal opzicht is het ongewone van deze cyclus ongetwijfeld de toegevoegde, solistische pianopartij. Deze heeft in het lied "Lo Sparvero" (accent op de voorlaatste lettergreep) een descriptieve functie: enerzijds het uitbeelden van de roofzuchtige vogel (met name in de cadens tussen beide poëma's), anderzijds als het muzikale "antwoord" op het begrip sperwer, een vogel die in de middeleeuwse poëzie (onder meer ook bij Villon) de minnaar symboliseerde.
Men noemt een dergelijk dubbelsonnet als "Lo Sparvero" een tenzone, oftewel een twistdicht. Twee minstrelen dichtten - men veronderstelt aan het hof van Frederik II op Sicilië - op dezelfde gegeven rijmklanken hun sonnetten. Het onderhavige is een zeldzaamheid in zijn soort: een sonnet van een vrouw, en het antwoord erop van een man. De inhoud is in het kort de klacht van de vrouw, dat haar sperwer ontvlucht is en bij "un' altra donna" is neergestreken en het amoureuze, doch felle antwoord van de man - de sperwer - dat dit een verraderlijke aantijging is. De piano heeft eveneens een solistische rol toebedeeld gekregen in het teder-lome "Partite, amor, adeo" ofschoon hier de partij geen dramatische of zinnebeeldige functie heeft. In dit lied bepaalde de sonoriteit van het solo-instrument vóór alles de orkestratie. "Il Farso" (Het Hemd), tenslotte, is het tot klinken gebrachte amusante sonnet van Rustico di Filippi, een Florentijn uit de dertiende eeuw. In plaats van de piano is hier een
harp in het orkest opgenomen; dit om een zo luchtig mogelijk klankbeeld te bewerkstelligen. - HANS HENKEMANS

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail