gerelateerde werken
Concerto : per flauto ed orchestra / Hans Henkemans
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Fluit en orkest
	
			Bezetting: 
		
		3333 4331 timp perc cel hp str fl-solo
	
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en); Vocaal ensemble (2-12) en orkest
	
			Bezetting: 
		
		sopr bar fl cl pf 2vl vla vc cb / sopr bar 1010 0000 pf str
	
Cantatorium carnevale : voor tenor- en baritonsolo met orkest, opus 62 / Louis Toebosch
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Vocaal ensemble (2-12) en orkest
	
			Bezetting: 
		
		ten bar 2222 4231 timp perc cel str
	
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Vocaal ensemble (2-12) en orkest
	
			Bezetting: 
		
		sopr alt ten bas 2fl fl(fl-a pic) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 4trp 3trb tb timp perc mar vibr cel hp str(12.12.10.8.6.)
	
compositie
				Canzoni amorose del duecento : per soprano, baritono, pianoforte ed orchestra / Hans Henkemans
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Henkemans, Hans
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Partite, amore, adeo
						Lo sparvero
						Il farso / tekst v. Rustico di Filippo
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): (Première: 10-12-1973 - Dorothy Dorow, Bernard Kruysen, Ruud van den Brink met het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink). De drie liederen, onder bovenstaande titel samengebracht, werden door mij in de winter van 1972-73 in regeringsopdracht gecomponeerd. Al geruime tijd werd ik gefascineerd door het dubbel-sonnet "Lo Sparvero" (de Sperwer), dat ik enige jaren tevoren van de vertaler, dr. W. van Elden, ten geschenke had gekregen. Het is van deze Canzoni het zwaartepunt en middelpunt geworden. In muzikaal opzicht is het ongewone van deze cyclus ongetwijfeld de toegevoegde, solistische pianopartij. Deze heeft in het lied "Lo Sparvero" (accent op de voorlaatste lettergreep) een descriptieve functie: enerzijds het uitbeelden van de roofzuchtige vogel (met name in de cadens tussen beide poëma's), anderzijds als het muzikale "antwoord" op het begrip sperwer, een vogel die in de middeleeuwse poëzie (onder meer ook bij Villon) de minnaar symboliseerde.
Men noemt een dergelijk dubbelsonnet als "Lo Sparvero" een tenzone, oftewel een twistdicht. Twee minstrelen dichtten - men veronderstelt aan het hof van Frederik II op Sicilië - op dezelfde gegeven rijmklanken hun sonnetten. Het onderhavige is een zeldzaamheid in zijn soort: een sonnet van een vrouw, en het antwoord erop van een man. De inhoud is in het kort de klacht van de vrouw, dat haar sperwer ontvlucht is en bij "un' altra donna" is neergestreken en het amoureuze, doch felle antwoord van de man - de sperwer - dat dit een verraderlijke aantijging is. De piano heeft eveneens een solistische rol toebedeeld gekregen in het teder-lome "Partite, amor, adeo" ofschoon hier de partij geen dramatische of zinnebeeldige functie heeft. In dit lied bepaalde de sonoriteit van het solo-instrument vóór alles de orkestratie. "Il Farso" (Het Hemd), tenslotte, is het tot klinken gebrachte amusante sonnet van Rustico di Filippi, een Florentijn uit de dertiende eeuw. In plaats van de piano is hier een
harp in het orkest opgenomen; dit om een zo luchtig mogelijk klankbeeld te bewerkstelligen. - HANS HENKEMANS