componist

Weisser, Benedict

De Amerikaans-Nederlandse componist Benedict Weisser is geboren in New York City in 1967. Opleiding Zijn Bachelor of Music degree (compositie) behaalde hij in 1989 aan het Oberlin Conservatory (Oberlin, Ohio), waar ...

gerelateerde werken

Kavanah : for cantor (tenor) soloist, mixed choir and 8 instruments / Benedict Weisser, 2005, revision 2006

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en instrument(en)
Bezetting: ten GK4 perc g ud hp pf vl vc cb

Trio : for clarinet, viola and piano, 1921 / ed. by John Smit, Julius Röntgen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: cl pf vl

Toccata : for carillon, opus 45, 1996, revision 1996 / Leo Samama

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Beiaard
Bezetting: car

Das letzte Gold verfallener Sterne : for soprano and ensemble, 2002 / poem: Georg Trakl, Christina Viola Oorebeek

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble
Bezetting: sopr fl(pic) ob cl cl-b perc cel hp 2vl vla vc cb

 

compositie

Al-peh : for wind ensemble, 1990 / Benedict Weisser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1990
Uitgavenummer: 06147
Genre: Orkest
Bezetting: 2232 2sax-a 2330 el.pf
Bijzonderheden: Voor 2 fluiten (1e tevens piccolo), 2 hobo's (2e tevens althobo), 2 klarinetten, basklarinet, 2 fagotten, 2 altsaxofoons, 2 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones en el. piano. - Opgedragen aan Betty Weisser. - Tijdsduur: 15'
Tijdsduur: 15'00"
Aantal spelers: 20
Compositiejaar: 1990
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
De joodse traditie heeft uit zichzelf geen polyfonie en daarom koos ik terug te gaan naar de oude voorbeelden als vertrekpunt voor mijn eigen verbeelding en inventie, om zo te komen tot een oplossing voor wat ik voor mijzelf beschouwde als het voornaamste compositionele probleem, dat van een levensvatbare polyfone 'ecriture', die uniek was voor mijn achtergrond. Er is ook een poëtische en dramatische metafoor voor het feit dat ik deze techniek verkoos: de absolute onschendbaarheid van de alleenstaande stem, van de privacy van het gebed, die zich creëert binnen de georganiseerde gemeenschap en binnen de regels van de congregatie, of de privacy van gelijk welke groepsexpressie. Wat de meesten van diegenen die in congregaties bidden niet weten, is dat je deze 'polyfonie' in verschillende synagogen kunt horen, zij het dat die polyfonie daar onbewust is en veel minder uitgewerkt dan in mijn onderneming. - BENEDIC WEISSER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail