componist

Weisser, Benedict

De Amerikaans-Nederlandse componist Benedict Weisser is geboren in New York City in 1967. Opleiding Zijn Bachelor of Music degree (compositie) behaalde hij in 1989 aan het Oberlin Conservatory (Oberlin, Ohio), waar ...

gerelateerde werken

Whispered Truths : for six singers and ensemble of twelve instruments / Benedict Weisser ; text by Marcel Proust, 2006

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting: 6vocalists 2fl cl cl(cl-b) 2pf telegraph hp 2vl vla vc cb

Liederen : Obra par kanta / Rudolf Theodorus Palm

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: zang pf

To you : for voice, guitars, keyboardinstruments, tops and electronics, opus 22, (1970-'72) / words: Adrian Mitchell, Peter Schat

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: sopr-m 4pf 2el.org 6g 3g-b 6tops electronics

Fuzzballs : for 4 bassoons and string orchestra / Chiel Meijering

Genre: Orkest
Subgenre: Fagot en strijkorkest
Bezetting: 4fg str

 

compositie

Al-peh : for wind ensemble, 1990 / Benedict Weisser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1990
Uitgavenummer: 06147
Genre: Orkest
Bezetting: 2232 2sax-a 2330 el.pf
Bijzonderheden: Voor 2 fluiten (1e tevens piccolo), 2 hobo's (2e tevens althobo), 2 klarinetten, basklarinet, 2 fagotten, 2 altsaxofoons, 2 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones en el. piano. - Opgedragen aan Betty Weisser. - Tijdsduur: 15'
Tijdsduur: 15'00"
Aantal spelers: 20
Compositiejaar: 1990
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
De joodse traditie heeft uit zichzelf geen polyfonie en daarom koos ik terug te gaan naar de oude voorbeelden als vertrekpunt voor mijn eigen verbeelding en inventie, om zo te komen tot een oplossing voor wat ik voor mijzelf beschouwde als het voornaamste compositionele probleem, dat van een levensvatbare polyfone 'ecriture', die uniek was voor mijn achtergrond. Er is ook een poëtische en dramatische metafoor voor het feit dat ik deze techniek verkoos: de absolute onschendbaarheid van de alleenstaande stem, van de privacy van het gebed, die zich creëert binnen de georganiseerde gemeenschap en binnen de regels van de congregatie, of de privacy van gelijk welke groepsexpressie. Wat de meesten van diegenen die in congregaties bidden niet weten, is dat je deze 'polyfonie' in verschillende synagogen kunt horen, zij het dat die polyfonie daar onbewust is en veel minder uitgewerkt dan in mijn onderneming. - BENEDIC WEISSER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail