componist

Weisser, Benedict

De Amerikaans-Nederlandse componist Benedict Weisser is geboren in New York City in 1967. Opleiding Zijn Bachelor of Music degree (compositie) behaalde hij in 1989 aan het Oberlin Conservatory (Oberlin, Ohio), waar ...

gerelateerde werken

Whispered Truths : for six singers and ensemble of twelve instruments / Benedict Weisser ; text by Marcel Proust, 2006

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting: 6vocalists 2fl cl cl(cl-b) 2pf telegraph hp 2vl vla vc cb

Carmen saeculare : (Horatius), voor gemengd koor en sopraan- en tenor-solo, met begeleiding van hout- en koperblazers, plus clavecimbel en een contrabas, 1968 / door Hendrik Andriessen

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: sopr ten GK4 2222 4331 timp cemb cb

Concerto : pour 2 piano's et orchestre, op. 33, (1961-1962) / Luctor Ponse

Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: 3343 2sax 4441 timp perc cel vibr xyl hp str 2pf-solo

Missa (sine tenore) : 1934 / Jacques Beers

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK3

 

compositie

Al-peh : for wind ensemble, 1990 / Benedict Weisser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1990
Uitgavenummer: 06147
Genre: Orkest
Bezetting: 2232 2sax-a 2330 el.pf
Bijzonderheden: Voor 2 fluiten (1e tevens piccolo), 2 hobo's (2e tevens althobo), 2 klarinetten, basklarinet, 2 fagotten, 2 altsaxofoons, 2 hoorns, 3 trompetten, 3 trombones en el. piano. - Opgedragen aan Betty Weisser. - Tijdsduur: 15'
Tijdsduur: 15'00"
Aantal spelers: 20
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
De joodse traditie heeft uit zichzelf geen polyfonie en daarom koos ik terug te gaan naar de oude voorbeelden als vertrekpunt voor mijn eigen verbeelding en inventie, om zo te komen tot een oplossing voor wat ik voor mijzelf beschouwde als het voornaamste compositionele probleem, dat van een levensvatbare polyfone 'ecriture', die uniek was voor mijn achtergrond. Er is ook een poëtische en dramatische metafoor voor het feit dat ik deze techniek verkoos: de absolute onschendbaarheid van de alleenstaande stem, van de privacy van het gebed, die zich creëert binnen de georganiseerde gemeenschap en binnen de regels van de congregatie, of de privacy van gelijk welke groepsexpressie. Wat de meesten van diegenen die in congregaties bidden niet weten, is dat je deze 'polyfonie' in verschillende synagogen kunt horen, zij het dat die polyfonie daar onbewust is en veel minder uitgewerkt dan in mijn onderneming. - BENEDIC WEISSER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail