componist

Andriessen, Louis

General: Louis Andriessen was born in Utrecht on June 6, 1939. Education: After an early training in composition with his father, composer Hendrik Andriessen, he continued his studies with Kees van ...

gerelateerde werken

Image de Moreau : for piano / Louis Andriessen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: piano
Bezetting: pno

Introduction : for english horn and (youth / school / amateur) orchestra / Luc Brewaeys

Genre: Orkest
Subgenre: Hobo en orkest
Bezetting: eh-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp 2trb tb 3perc pf str

Musica concertante : per oboe ed orchestra da camera, 1968 / Gerard Hengeveld

Genre: Orkest
Subgenre: Hobo en orkest
Bezetting: 2122 2111 timp perc str ob-solo

Concertino : voor hobo en orkest, opus 14 nr. 1, 1936 / Jan Koetsier

Genre: Orkest
Subgenre: Hobo en orkest
Bezetting: 1011 1000 hp str ob-solo

 

compositie

Anachronie II : musique d'ameublement, voor hobo solo, piano, harp, 4 hoorns en strijkorkest / Louis Andriessen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1969
Uitgavenummer: 06216
Genre: Orkest
Subgenre: Hobo en orkest
Bezetting: 0000 4000 hp pf str ob-solo
Bijzonderheden: In opdracht van de Gemeente Amsterdam. - Opgedragen aan Han de Vries. - In memoriam Erik Satie. - Jaar van comp.: 1968-1969. - Tijdsduur: ca. 12'
Tijdsduur: 12'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 17 Januari 1970 - Han de Vries, Radio Kamer Orkest o.l.v. Charles de Wolff (Matinee op de Vrije Zaterdag)] - Over Anachronie I (de tijd in tegenspraak) voor orkest schreef ik destijds: "Veel compositietechnieken die de laatste 50 jaar gebruikt zijn, worden in het stuk, vaak contrastsgewijs, toegepast. Veel technieken worden in hun toepassing becommentarieerd: een twaalftoonsreeks wordt tonaal afgesloten en een fragment in laat-romantische stijl lost op in een toontros. Gewoonlijk echter worden de verschillende stijlen niet aangepast, maar in hun waarde gelaten, eventueel gecombineerd met een andere stijl, of overlappen de stijlen elkaar. (.....) Als er fragmenten in Penderecki-stijl, Franse filmmuziek-stijl, Boulez-stijl enz. enz. in een stuk voorkomen, is het, in die zin van het woord 'stijl', stijlloos. Het bevat teveel stijlen om een stijl te hebben. Daar is het in dit stuk dan ook niet om begonnen. Het stuk is veeleer een afspiegeling van de muzikale werkelijkheid
van deze tijd (....). Zoals de popart-schilderkunst de realiteit afspiegelt, is Anachronie I een afspiegeling van de muzikale realiteit. De realiteit van de muziek is niet de werkelijkheid, maar de muziek zelf, de muziekgeschiedenis." Anachronie II is eerder een consequentie van Anachronie I dan een vervolg erop. Het aantal verschillende muzikale stijlen waaraan gerefereerd wordt, is teruggebracht tot een viertal, die echter veel verder van elkaar verwijderd zijn en op veel grotere schaal worden toegepast. Letterlijke citaten ontbreken. Hoewel één der stijlen, de Italiaanse barok (midden in het stuk verschijnt een compleet miniatuur hoboconcertje in Italiaanse stijl) een paar honderd jaar niet meer gebruikt wordt, hebben alle gebruikte stijlen met elkaar gemeen, dat ze deel uitmaken van onze muzikale realiteit. De Italiaanse barokmuziek is een typisch 'verschijnsel van deze tijd', evenals de (uiterst burgelijke) neo-romantische filmmuziek waarmee het werk opent. Beide muzikale stijlen
behoren op het ogenblik tot de randgebieden der muzikale creativiteit. Daardoor verdiende Anachronie II als ondertitel de omschrijving 'musique d'ameublement', waarmee gerefereerd wordt aan Erik Satie, aan wie het werk ook opgedragen is. Of de gebruikte muzikale cliché's, door de omgeving waarin ze voorkomen, functioneren als commentaar op het cliché en daardoor vervreemd, of uitsluitend dienen tot luistergenot, of beide, is een zaak, die meer de luisteraar dan de componist aangaat. Wat de laatste betreft: het schrijven van Barokmuziek was meer een experiment dan de zogenaamde experimentele fragmenten, die ook in het stuk in ruime mate voorkomen - LOUIS ANDRIESSEN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 57 paginas EUR 29,89
Hardcopy, normal size (B4), 57 paginas EUR 52,37
Hardcopy, study size (A4), 57 paginas EUR 43,53
Solopartij Download (B4), 11 paginas EUR 12,35
Hardcopy, normal size (B4), 11 paginas EUR 21,66
Huurpartijen Download (B4), 81 paginas EUR 39,03
Hardcopy, normal size (B4), 81 paginas EUR 68,40
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten