componist
Willem Frederik Bon is dirigent, componist en compositiedocent. Zijn componeerstijl, duidelijk geïnspireerd door het Franse impressionisme, is modern maar niet atonaal. "Het mengsel van neoclassicisme en expressionisme in een overwegend ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
alt 2fl fl-a 2ob eh 2cl cl-b 2fg 4h 4trp 3trb tb timp perc cel vibr mar hp str(10.10.8.6.4.)
Prisma : voor piano en kamerorkest, 1983 / Bernard van den Boogaard
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
0200 2000 str pf-solo
Concert : voor piano en orkest (1940) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2232 4331 timp perc cel str pf-solo
Etudes : voor piano en orkest, opus 39, 1992 / Peter Schat
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3fl 3ob eh 3bh cl-cb 3fg 3h 3trp mar str pf-solo
compositie
Concertino : for piano and orchestra, opus posth., 1962-1964 / revision by Maarten Bon, 1986-1988, Willem Frederik Bon
Overige auteurs:
Bon, Maarten
(voltooid door)
Bevat:
... (Allegro)
Interlude (Grave, molto mesto)
Finale (Allegro)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 22 oktober 1986 - Leeuwarden - Maarten Bon, Frysk Orkest o.l.v. A. Jóo] - Willem Frederik Bon begon aan dit pianoconcert op 19 februari 1962, toen hij 21 jaar oud was. In de nalatenschap troffen wij aan een tiental bladzijden van het begin van dit stuk, in particel genoteerd, met hier en daar aanwijzigingen voor de instrumentatie. De componist, die altijd uiterst nauwkeurig was met het noteren van de datum van voltooiing, vermeldde bij deze eerste notities: 19/22-2-'62, verderop: Febr. '63 en bij de laatst genoteerde maat: 8-3-'63. Hoewel het niet onomstotelijk vaststaat, meen ik als datum van voltooiing te moeten aannemen 16 maart 1964. Het manuscript is n.l. verloren geraakt: er was slechts een fotocopie beschikbaar, waarin de componist met potlood kritische opmerkingen had genoteerd, kennelijk van later datum. Ik heb getracht deze zelf-kritische opmerkingen van de componist te realiseren in de revisie. Deze correcties bevinden zich voornamelijk in het eerste deel. -
MAARTEN BON (1990)