gerelateerde werken
Chasing, Singing, Dancing : 3rd Saxophone Quartet / Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-s sax-a sax-t sax-b
Scaramuccia : for clarinet and orchestra, 1969 / Theo Loevendie
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
2210 2110 3perc pf 12vl 5vla 4vc 3cb cl-solo
Symphony 5 : "Time-spirit", for clarinet and orchestra / Jurriaan Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
2222 4031 2perc hp pf 2vl 2vla 2vc 2cb pop group: drumset g-b ham.org cl-solo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
0200 2000 cemb 12vl 4vla 4vc 2cb cl-b-solo
compositie
Cors et cordes : pour cor de basset et orchestre de chambre, 1978 / Geert van Keulen
Overige auteurs:
Keulen, Geert van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Ondanks het feit dat de bassethoorn een zeer karakteristieke klank heeft en qua technische mogelijkheden niet onderdoet voor de klarinet, waarbij de omvang zelfs groter is dan die van de meeste blaasinstrumenten, komt de bassethoorn nauwelijks voor in de muziekliteratuur. De enige componist van betekenis die veelvuldig gebruik maakte van de bassethoorn was Mozart. De melancholieke toon van het instrument heb ik in Cors et Cordes gecombineerd met twee Engelse hoorns en twee 'gewone' hoorns, zodat een kwintet van 'hoorns' ontstond: de Cors uit de titel. Deze vijf blazers vervullen enigszins de functie van het concertino grosso, waarbij de bassethoorn de primus inter pares is. De strijkers vormen samen met clavecimbel de groep 'snaren': Cordes. Alle strijkerspartijen zijn bijna voortdurend op zelfstandige, kamermuziekachtige wijze behandeld. Door óók nog enkele strijkers geheel solistisch te laten optreden kon ik gebruik maken van vijf instrumentengroepen: a) bassethoorn solo, b) de
vier andere blaasinstrumenten, c) clavecimbel, d) solostrijkers en e) de andere strijkers. Op twaalf verschillende combinaties van deze groepen berust de vorm van Cors et Cordes. De overgangen tussen de verschillende secties gaan meestal zeer geleidelijk en zijn daardoor, een enkele uitzondering daargelaten, nauwelijks waarneembaar; de vorm lijkt daardoor vrij en geeft het stuk een enigszins rapsodisch karakter. Hoewel, zoals gezegd, de bassethoorn zeker virtuoze capaciteiten heeft, heb ik meer de nadruk willen leggen op de expressieve eigenschappen van het instrument en het speciale karakter van de tóón. - GEERT VAN KEULEN