gerelateerde werken
ADDIO IDIOMI : for piano / Boudewijn Tarenskeen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Lustobject : voor kamerorkest, 1979, (revisie 1980) / Paul Termos
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(pic) fl 3cl ob(eh) 2fg sax-s h 2trp 2trb pf str(14.6.4.1.)
Suite symphonique : pour grand orchestre / Henri Zagwijn
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc cel 2hp str
Hartewens-hymne : voor groot symfonie-orkest / Hans P. Keuning
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 4231 timp perc str
compositie
The sound of music : for orchestra, 1989/1990, revision 1993 / Boudewijn Tarenskeen
Overige auteurs:
Tarenskeen, Boudewijn
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Ik heb mezelf uitgenodigd een tijdje te vertoeven in de tempel van de 19e eeuwse muziek, het symphonieorkest, en introduceerde ter verhoging van de feestvreugde het strijkkwartet en de klavierleeuw. (Erger kan niet, want een beetje modern componist stelt zijn ensembles zèlf samen, en behoedt zich daarbij voor de verlokkingen van dat 19e eeuwse bordeel. Wellicht.)
De logeerpartij is me goed bevallen. In de tempel dan. De componeermethodes die ik in mijn andere stukken hanteerde, het bloksgewijs tonen van ideeën die, soms in lagen gelijktijdig klinkend worden ontmanteld, vonden ook hier met gemak hun plek. Een projectie die zonder de kleur van de archetypische ensembles al te veel geweld aan te doen, voldoende ruimte bood mijn eigen verhaal te vertellen.
Geordend rond de basisakkoorden van de titelsong uit de beroemde musical, met de Hollywoodpianist Liberace als verteller, beweegt het verhaal zich tussen twee uitersten. Enerzijds wordt schaamteloos gebruik gemaakt van het orkest, de orkestrale jubel. Anderzijds lijkt de weldaad een belemmering en beperkt het betoog zich tot soberheid. Contemplatie. Sound. - BOUDEWIJN TARENSKEEN