gerelateerde werken
Four Songs : voor sopraan en orgel / Jan Welmers
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orgel
Bezetting:
sopr org
CDEFGA, gradus ad parnassum : for clarinet, piano, claves and violin, 1996 / Andries van Rossem
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
cl/eh/sax/trp claves pf vl/vla
VIRIBVS VNITIS : for two toy pianos (one player) and two-manual harpsichord / Karlheinz Essl
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
pf cemb
les grillons sont d’exquises bruiteurs : for two pianists and a percussionist / Rick van Veldhuizen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
2pf perc
compositie
Songs : voor 3 beiaards en luidklokken, 1989 / Jan Welmers
Overige auteurs:
Welmers, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Songs is een klankspel voor 3 beiaarden en 4 luidklokken. De typisch eigenaardigheden van luidklokken, zoals de eigenzinnige herhalingsdrift, de uitstraling van wijdsheid en tijdloosheid zijn behulpzaam geweest bij het maken van dit stuk. Toonsherhalingen, herhalingen van frasen en het terugkeren van grotere structuren zijn kenmerkend. Is in de eerste twee delen de dialoog van opvallende betekenis, in het derde en laatste deel wordt de dialoog gelaten voor wat die is en gaat eenieder zijn eigen gang. Songs heeft drie thematische gegevens. In de loop van het stuk worden ze steeds meer uitgewerkt. De luisteraar wordt als het ware omspoeld door deze ontwikkeling omdat hij zich bevind binnen de driehoek die wordt gevormd door de plaatsing van de beiaarden. De luidklokken geven op gezette tijden van boven af diepte aan het geheel. Er zijn vele manieren om Songs tot klinken te brengen. De delen kunnen worden verwisseld of weggelaten. Ook zijn er mogelijkheden voor één speler. De
tijdsduren kunnen daardoor heel verschillend zijn. Het behoeft geen betoog dat door die uitvoeringsvormen de karakteristieken ook zeer uiteenlopend kunnen zijn zoals bijvoorbeeld kort, indringend als ook lang en meer vrijblijvend. - JAN WELMERS