gerelateerde werken
Cadenzas to piano concertos by W.A. Mozart : for solo piano, 1946-'47 / Hans Henkemans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Orbits : horn solo, 4 horns obligato & orchestra, 1972-'76 / Theo Loevendie
Genre:
Orkest
Subgenre:
Hoorn en orkest
Bezetting:
3333 sax-a 4431 4perc hp pf str h-solo
Vor- und Nachspiel : Opus 114 a, für 4 Hörner obligat und Orchester ad lib., 1988 / Jan Koetsier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Hoorn; Hoorn en orkest
Bezetting:
4h (2222 0100 str ad lib.)
Concerto : for horn and orchestra, 1872 / ed. by John Smit, Wouter Hutschenruyter Sr.
Genre:
Orkest
Subgenre:
Hoorn en orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str h-solo
compositie
Concerto : per corno ed orchestra, 1981 / Hans Henkemans
Overige auteurs:
Henkemans, Hans
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het Concert voor hoorn en orkest werd in het voorjaar van 1981 voltooid. Het betrekkelijk korte stuk heeft in zoverre een afwijkende orkestbezetting dat in het begeleidend ensemble géén hoorns meespelen, waardoor het solo-instrument extra kansen krijgt om te contrasteren. De compositie bestaat uit vijf aaneengesloten delen, uitlopend op een coda, die qua omvang en inhoud het zesde deel kan worden genoemd: niet alleen verwerkt het reminiscenties aan de voorafgaande delen, maar het introduceert een nieuw eigen thema. De eerste vijf delen zijn symmetrisch gerangschikt. Het stuk begint feitelijk met de finale, waarin zich, ter introductie, ook gegevens van het tweede, derde en vierde deel laten horen; het vijfde deel is qua stemming en beweging (en natuurlijk ook melodisch) dan weer sterk verwant aan deel I. Het tweede en vierde deel zijn bij elkaar behorende fugato's; het onderbrekende derde deel is een Adagio, waarvan de tweedeligheid gemarkeerd wordt door een snel, kort intermezzo
(orkest zonder solo). Deel IV eindigt met een duidelijk orgelpunt, waarna deel V, de finale, thans niet gecompliceerd door nevengegevens, de symmetrie bevestigt. Een langzaam coda (Molto meno mosso, overgaand in Lento) besluit het werk. - HANS HENKEMANS