componist
Boudewijn Tarenskeen was born on December 15, 1952 in Hollandia, Netherlands New Guinea (present-day Indonesia) as Dirk Jozef Boudewijn Tarenskeen. He moved to the Netherlands in 1962.
Education: After completing secondary ...
gerelateerde werken
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater
Bezetting:
sopr alt ten 2bar 2sax h 2trp trb 2vc cb
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr-m 2232 3330 timp perc pf str
La bonne chanson : for voice and orchestra, 2001 / text: Paul Verlaine, Maarten van Norden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr-m 2130 sax-b 1431 drums perc g-b cemb pf str
Five poems by Emily Dickinson : for soprano and string orchestra, opus 22a, 2003 / Marijn Simons
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr str
compositie
Solid ashes : for baritone and orchestra, 1988 / text by Janine Brogt, Boudewijn Tarenskeen
Overige auteurs:
Brogt, Janine
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Na ruim drie jaar nadat ik Solid Ashes schreef, zoek ik koortsachtig naar de motieven, en hoewel ik mij altijd wel druk maak over het waarom en hoezo van de noten, en de meeste energie verbuikt is aan systematisering, inventarisatie en ordening van het materiaal, kom ik nu toch niet verder dan wat beelden, plaatjes en dromen. Geen technisch verhaal dus. Dat bespaart weer een hoop gezeik over tijd, ruimte, taal en syntaxis. Er is een zanger die, quasi onbewust, zijn plaats in het totaal hardnekkig tracht te behouden. Dat geeft problemen, want hij heeft een lyrische aard, en zijn omgeving is recalcitrant. Dat is het beeld. De zanger wordt voortdurend geconfronteerd met een veelvoud van instrumentale vormen. Om te blijven in dat doolhof van ongerijmdheden, doet hij een beroep op de onuitputtelijkheid van zijn interpretatiekunst: het lied, de opera, het cabaret, een Lee Towers, het recital. Het zijn disciplines waarmee hij zijn eigen koers kan kleuren waarmee hij zijn relatie tot het
orkest dramatiseert. Dat zijn de plaatjes. Ik wilde twee stukken schrijven. Eén voor solostem, en één voor orkest. Die stukken laat ik samen klinken. Dat is de droom. Een droom over de gelijktijdigheid van zich schijnbaar tegensprekende muzikale werelden. - BOUDEWIJN TARENSKEEN