componist
Boudewijn Tarenskeen was born on December 15, 1952 in Hollandia, Netherlands New Guinea (present-day Indonesia) as Dirk Jozef Boudewijn Tarenskeen. He moved to the Netherlands in 1962.
Education: After completing secondary ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr 2pf
Gedächtnislieder : für eine Singstimme mit Orchester, (1972) / Hans Kox
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
high 0210 4000 12vl 8vla
Die nächtliche Heerschau : op. 23, 1922, m.s. van 1943 / ballade van Carl Loewe, ork. Willem Pijper
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
bar 2223 4230 timp 3perc str
Quale Coniugium! : Version for alto or bass and orchestra / Willem Jeths
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
voc 2fl(picc) 2ob(eh) 2cl 2fg(fg-c) 2h 2trp 2trb tb perc cel str
compositie
Solid ashes : for baritone and orchestra, 1988 / text by Janine Brogt, Boudewijn Tarenskeen
Overige auteurs:
Brogt, Janine
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Na ruim drie jaar nadat ik Solid Ashes schreef, zoek ik koortsachtig naar de motieven, en hoewel ik mij altijd wel druk maak over het waarom en hoezo van de noten, en de meeste energie verbuikt is aan systematisering, inventarisatie en ordening van het materiaal, kom ik nu toch niet verder dan wat beelden, plaatjes en dromen. Geen technisch verhaal dus. Dat bespaart weer een hoop gezeik over tijd, ruimte, taal en syntaxis. Er is een zanger die, quasi onbewust, zijn plaats in het totaal hardnekkig tracht te behouden. Dat geeft problemen, want hij heeft een lyrische aard, en zijn omgeving is recalcitrant. Dat is het beeld. De zanger wordt voortdurend geconfronteerd met een veelvoud van instrumentale vormen. Om te blijven in dat doolhof van ongerijmdheden, doet hij een beroep op de onuitputtelijkheid van zijn interpretatiekunst: het lied, de opera, het cabaret, een Lee Towers, het recital. Het zijn disciplines waarmee hij zijn eigen koers kan kleuren waarmee hij zijn relatie tot het
orkest dramatiseert. Dat zijn de plaatjes. Ik wilde twee stukken schrijven. Eén voor solostem, en één voor orkest. Die stukken laat ik samen klinken. Dat is de droom. Een droom over de gelijktijdigheid van zich schijnbaar tegensprekende muzikale werelden. - BOUDEWIJN TARENSKEEN