gerelateerde werken
Serenade : voor fagot en piano, (1985-86), rev. 1990 / Joop Voorn
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fagot en toetsinstrument
Bezetting:
fg pf
Three poems by W.H. Auden : for chamber choir, (1975) / Rudolf Escher
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK8
Continuation : voor gemengd koor en klanksporen, 1985 / Ton Bruynèl
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor; Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
GK8 soundtracks
Als het hart van de tijd : voor gemengd koor a capella / Xander Hunfeld
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
compositie
Printemps et automne : twee koren op Franse tekst, 4 st. gemengd koor, 1980, [tekst van] Pierre Quillard, L'automne a dénudé ..., II / Joop Voorn
Overige auteurs:
Quillard, Pierre
(Tekstdichter/librettist)
Voorn, Joop
(Componist)
Toelichting:
In beide stukken zijn de maatsoorten wisselend, bovendien zijn er vaak maatsoorten en maatveranderingen aangegeven. De maten hebben namelijk nauwelijks een ritmische betekenis. De maatstrepen zijn pas naderhand geplaatst in het doorstromend verloop van waarden. De metronoomcijfers zijn uiteraard bij benadering. Bovendien zullen er bij een uitvoering verlangzamingen en versnellingen voorkomen, die volgen uit voordracht en expressie, of zelfs al uit de 'noten.' Deze nuanceringen kunnen niet steeds in de partituur worden aangegeven omdat ze dan al gauw een te grote nadrukkelijkheid krijgen. De tekst is richtsnoer bij de voordracht (...). Beide stukken zijn niet typisch 'modern', maar eerder 'romantisch.' De keuze der gedichten wijst al in die richting. Een rechtvaardiging zal niet nodig zijn. Zoals men weet, is Villiers de l'Isle de dichter van 'Axel.' Wat de onderlinge verbanden betreft, moge nog worden vermeld dat Primavera vooraf ging aan de compositie van 'Song of Enitharmon' (koor en orkest; gedicht van W. Blake) en dat 'l'Automne a dénudé..' op 'Song of Enitharmon' volgde. Elk voorgaand stuk had zijn gevolgen voor het volgend.- JOOP VOORN