gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr sopr-m ten bar GK4 2fl fl(pic) 2ob ob(eh) 3cl 3fg fg(cfg) 4h 3trp 4trb 5perc steelband 2hp str
Quasi in modo di valzer : orchestra, 1973 / Nico Schuyt
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp 3perc cel hp str
Brabantse rapsodie : voor symfonie-orkest, 1978 / Kees Schoonenbeek
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 3331 3perc str
Geluckig is het land : concertstuk voor orkest / A. Bonsel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4221 timp 2perc str
compositie
Mozaïeken : = (Mosaics), opus 5, for orchestra, (1959) / Peter Schat
Overige auteurs:
Schat, Peter
(Componist)
Bevat:
Lento
Allegretto grazioso
Toelichting:
Program note (Dutch): De Mozaïeken voor orkest zijn geschreven in het voorjaar van 1959. De titel is bedoeld als een aanduiding van de muzikale opzet: een compositie waarin kleine, melodische, harmonische, ritmische en timbre-eenheden als zelfstandige gegevens vrij associërend tegen elkaar afgewogen worden, analoog aan de wijze waarop met kleurige steentjes een mozaïek wordt gecomponeerd. Hierbij is gebruik gemaakt van steeds wisselende toonpatronen die niettemin samengesteld zijn uit een beperkt aantal intervallen. Zo zijn er een harmonisch, een ritmisch en drie melodische patronen. Ook spelen bepaalde steeds weerkerende dynamische verhoudingen een rol. De in een gebruikelijk orkest voorhanden zijnde kleuren zijn uitgebreid met klokken, vibrafoon, xylofoon, marimbafoon, verschillende soorten bekkens, diverse trommels, harp, celesta en piano. Het werk bestaat uit een eendelige vorm (Lento) en een gelede vorm (Allegretto grazioso), die in elkaar overgaan. Het eerste deel is zo gebouwd dat op het
hoogtepunt alle gegevens gelijktijdig tot klinken worden gebracht. Het tweede deel is een afwisseling tussen soli en tutti (7-delig), te vergelijken met het concerto grosso, met dien verstande dat aan de soli alle instrumenten beurtelings deelnemen.Mozaïeken werd geselecteerd als Nederlandse inzending voor het ISCM Festival in 1960. - PETER SCHAT