gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Ombres : voor symfonieorkest, 1960/1961 / Ton de Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(pic) fl(fl-a) 2ob ob(eh) 2cl cl-b 2fg sax-a 2h 3trp 2trb tb timp 4perc cel(pf) hp g str
Lucina Divina : for symphony orchestra / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 3ob 3cl 2fg cfg 4h 3tpt 2trb trb-b tb timp perc hp str sampler
Con Spirito : Overture for orchestra / Joey Roukens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(picc) 2ob(eh) 2cl 2fg 4h 3tpt 3trb tb timp 3perc hp pf str
compositie
Mozaïeken : = (Mosaics), opus 5, for orchestra, (1959) / Peter Schat
Overige auteurs:
Schat, Peter
(Componist)
Bevat:
Lento
Allegretto grazioso
Toelichting:
Program note (Dutch): De Mozaïeken voor orkest zijn geschreven in het voorjaar van 1959. De titel is bedoeld als een aanduiding van de muzikale opzet: een compositie waarin kleine, melodische, harmonische, ritmische en timbre-eenheden als zelfstandige gegevens vrij associërend tegen elkaar afgewogen worden, analoog aan de wijze waarop met kleurige steentjes een mozaïek wordt gecomponeerd. Hierbij is gebruik gemaakt van steeds wisselende toonpatronen die niettemin samengesteld zijn uit een beperkt aantal intervallen. Zo zijn er een harmonisch, een ritmisch en drie melodische patronen. Ook spelen bepaalde steeds weerkerende dynamische verhoudingen een rol. De in een gebruikelijk orkest voorhanden zijnde kleuren zijn uitgebreid met klokken, vibrafoon, xylofoon, marimbafoon, verschillende soorten bekkens, diverse trommels, harp, celesta en piano. Het werk bestaat uit een eendelige vorm (Lento) en een gelede vorm (Allegretto grazioso), die in elkaar overgaan. Het eerste deel is zo gebouwd dat op het
hoogtepunt alle gegevens gelijktijdig tot klinken worden gebracht. Het tweede deel is een afwisseling tussen soli en tutti (7-delig), te vergelijken met het concerto grosso, met dien verstande dat aan de soli alle instrumenten beurtelings deelnemen.Mozaïeken werd geselecteerd als Nederlandse inzending voor het ISCM Festival in 1960. - PETER SCHAT