gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl ob cl-b h perc pf vc
Heterophonic : for orchestra / Evrim Demirel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp 3perc 2hp pf str
Terzo concerto : per orchestra / Will Eisma
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3343 4331 timp 4perc cel hp cemb str
Adagietto e Scherzino : voor orkest, opus 12, 1936, (revisie 1952) / Jan Koetsier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str
compositie
Mozaïeken : = (Mosaics), opus 5, for orchestra, (1959) / Peter Schat
Overige auteurs:
Schat, Peter
(Componist)
Bevat:
Lento
Allegretto grazioso
Toelichting:
Program note (Dutch): De Mozaïeken voor orkest zijn geschreven in het voorjaar van 1959. De titel is bedoeld als een aanduiding van de muzikale opzet: een compositie waarin kleine, melodische, harmonische, ritmische en timbre-eenheden als zelfstandige gegevens vrij associërend tegen elkaar afgewogen worden, analoog aan de wijze waarop met kleurige steentjes een mozaïek wordt gecomponeerd. Hierbij is gebruik gemaakt van steeds wisselende toonpatronen die niettemin samengesteld zijn uit een beperkt aantal intervallen. Zo zijn er een harmonisch, een ritmisch en drie melodische patronen. Ook spelen bepaalde steeds weerkerende dynamische verhoudingen een rol. De in een gebruikelijk orkest voorhanden zijnde kleuren zijn uitgebreid met klokken, vibrafoon, xylofoon, marimbafoon, verschillende soorten bekkens, diverse trommels, harp, celesta en piano. Het werk bestaat uit een eendelige vorm (Lento) en een gelede vorm (Allegretto grazioso), die in elkaar overgaan. Het eerste deel is zo gebouwd dat op het
hoogtepunt alle gegevens gelijktijdig tot klinken worden gebracht. Het tweede deel is een afwisseling tussen soli en tutti (7-delig), te vergelijken met het concerto grosso, met dien verstande dat aan de soli alle instrumenten beurtelings deelnemen.Mozaïeken werd geselecteerd als Nederlandse inzending voor het ISCM Festival in 1960. - PETER SCHAT