gerelateerde werken

Hypothema : for recorders, opus 20, 1969 / Peter Schat

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blokfluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Blokfluit met multimedia
Bezetting: rec-t tape

Arethuza : symphonische mythe naar Louis Couperus, (1947) / Alexander Voormolen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4431 timp perc cel 1-2hp org str

Sinfonia : for orchestra, 1984 / Geert van Keulen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl fl(pic) 3ob 3cl 3fg 4h 3trp 3trb tb 4perc hp str

Asia Argento : Version for orchestra / Chiel Meijering

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: picc fl 2ob 2cl 2fg 2trp 2trb timp perc hp pf str

 

compositie

Symphony II : (opus 30), for orchestra, (1983) / Peter Schat

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1984
Uitgavenummer: 06630
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: pic 2fl fl(fl-a) 3ob eh 3cl cl-b 4sax 4h 3trp 3trb 2tb 5perc 2hp str
Bijzonderheden: Versie 1984. - In opdracht van de Nederlandse regering en het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Geschreven voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest. - Opgedragen aan de stad Rotterdam. - Cop. 1983. - Tijdsduur: ca. 35'
Tijdsduur: 35'00"
Compositiejaar: 1983
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Schat, Peter (Componist)
Bevat:
Adagio molto, con gran espressione
Allegro
Agitato-Adagio con passione
Moderato-Presto misterioso
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 november 1983 - Concertgebouw Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v.Bernard Haitink] - De Symphony no. 2 ontstond tussen november 1981 en maart 1983 (In 1984 werd de volgorde van de delen gewijzigd). Het is een voorstudie van de opera Symposion op tekst van Gerrit Komrij. In deze opera wordt de dood van Tsjaikovsky gesteld tegenover het Gastmaal (Symposion), de dialoog over de liefde van Plato. Gedeelten van deze symfonie heb ik gebruikt in de opera, niet letterlijk zoals het hier staat, maar thematisch. Het eerste Adagio bevat een citaat uit Tsjaikovsky's Zesde Symfonie en komt voor in de begrafenissène. Het is eigenlijk een lamento over de dood van een geliefd persoon maar ook een eerbetoon. Dit is in de opera een van de laatste scènes. Het tweede deel, Allegro, gaat over de Tsaar, over de macht, over de valse luxe en de opwinding aan het hof. Het derde deel, Adagio con molto sentimento, is de Zang van Agathon (alias Wladimir in Symposion), de jonge succesvolle
tragedieschrijver die met grote welsprekendheid de liefdesgod prijst. (In Symposion mondt de desbetreffende scène uit in een enorme oratie, waarbij iedereen in applaus uitbarst). Het laatste deel, Presto, van de symfonie is in de opera het ballet, dat de hoofdpersoon Peter Iljitsj aan zijn geliefde neef Wladimir laat zien. Dat ballet verbeeldt het Visioen van Aristofanes, de komedieschrijver in Symposion, en gaat over de oermensen die in opstand komen tegen de hemel. Het zijn dubbelmensen, ze hebben vier armen en vier benen. Ze tollen als akrobaten door de wereld, ze staan op tegen de hemel. Door de goden worden ze niet geduld, want dan is er niemand meer om deze te dienen en te lofprijzen. Dus hakken ze hen doormidden; dat kun je ook duidelijk horen in de muziek: de splijting. En dan gaan ze op zoek naar hun wederhelft, die ze zo hevig omklemmen dat ze niet meer (kunnen) werken. En dan verzinnen de goden de seks, zodat zij elkaar kunnen bevredigen. En daarna moeten ze weer aan het
werk...! - PETER SCHAT

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail