gerelateerde werken
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Gemengd ensemble (2-12 spelers)
	
			Bezetting: 
		
		fl ob cl-b h perc pf vc
	
Greetings from Holland : suite for orchestra / Nico Schuyt
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		2222 2100 timp perc hp(cel)/pf(cel) str
	
aeolian dust : for symphony orchestra / Natalie Dietterich
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		2fl/picc 2ob/eh 2cl fg cfg 4h 3tpt 2trb trb-b tb 4perc hp str
	
Quatre bagatelles : pour orchestre / Jan van Dijk
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		3222 2331 timp perc hp str
	
compositie
				Symphony II : (opus 30), for orchestra, (1983) / Peter Schat
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Schat, Peter
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Adagio molto, con gran espressione
						Allegro
						Agitato-Adagio con passione
						Moderato-Presto misterioso
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): [Première: 13 november 1983 - Concertgebouw Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v.Bernard Haitink]  - De Symphony no. 2 ontstond tussen november 1981 en maart 1983 (In 1984 werd de volgorde van de delen gewijzigd). Het is een voorstudie van de opera Symposion op tekst van Gerrit Komrij. In deze opera wordt de dood van Tsjaikovsky gesteld tegenover het Gastmaal (Symposion), de dialoog over de liefde van Plato. Gedeelten van deze symfonie heb ik gebruikt in de opera, niet letterlijk zoals het hier staat, maar thematisch. Het eerste Adagio bevat een citaat uit Tsjaikovsky's Zesde Symfonie en komt voor in de begrafenissène. Het is eigenlijk een lamento over de dood van een geliefd persoon maar ook een eerbetoon. Dit is in de opera een van de laatste scènes. Het tweede deel, Allegro, gaat over de Tsaar, over de macht, over de valse luxe en de opwinding aan het hof. Het derde deel, Adagio con molto sentimento, is de Zang van Agathon (alias Wladimir in Symposion), de jonge succesvolle
tragedieschrijver die met grote welsprekendheid de liefdesgod prijst. (In Symposion mondt de desbetreffende scène uit in een enorme oratie, waarbij iedereen in applaus uitbarst). Het laatste deel, Presto, van de symfonie is in de opera het ballet, dat de hoofdpersoon Peter Iljitsj aan zijn geliefde neef Wladimir laat zien. Dat ballet verbeeldt het Visioen van Aristofanes, de komedieschrijver in Symposion, en gaat over de oermensen die in opstand komen tegen de hemel. Het zijn dubbelmensen, ze hebben vier armen en vier benen. Ze tollen als akrobaten door de wereld, ze staan op tegen de hemel. Door de goden worden ze niet geduld, want dan is er niemand meer om deze te dienen en te lofprijzen. Dus hakken ze hen doormidden; dat kun je ook duidelijk horen in de muziek: de splijting. En dan gaan ze op zoek naar hun wederhelft, die ze zo hevig omklemmen dat ze niet meer (kunnen) werken. En dan verzinnen de goden de seks, zodat zij elkaar kunnen bevredigen. En daarna moeten ze weer aan het
werk...! - PETER SCHAT