gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Kinderkoor en groot ensemble
Bezetting:
JeK3 6perc 2xyl 2g pf4h
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr 1111 1110 pf vl vla vc cb
John Clare : for tenor and 15 instruments, 2000/2001 / text: John Clare, Jacques Bank
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
ten 1121 1110 perc pf 2vl vla vc cb
Six Cavafy songs : for baritone and ensemble / Robert Nasveld ; text by C.P. Cavafy
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
bar fl(fl-a, pic) ob(eh) cl(cl-b) fg(friction pot) h(bazooka) trp trb 2perc pf 2vl vla vc cb
compositie
Pour faire le portrait d'un oiseau : per mezzo soprano e complesso da camera, (1965) / poesia di Jacques Prévert, Ton de Kruyf
Overige auteurs:
Prevert, Jacques
(Tekstdichter/librettist)
Kruyf, Ton de
(Componist)
Bevat:
Preludio (Concertino)
Variazioni
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 17-9-1965 - KRO-Radio - Ileana Melita, Ensemble o.l.v. Elie Poslavsky). In januari 1965 schreef ik op verzoek van de mezzosopraan Ileana Melita deze 'moments musicaux' voor een beperkt instrumentaal ensemble met piano- en zangsolo. Het werk valt uiteen in twee contrasterende delen. In het 'Preludio' waarin de piano solistisch is behandeld en met de harp, xylofoon, vibrafoon en het slagwerk al meteen naar een climax voert, wordt als nieuw element de blazersgroep in een orgelachtige behandeling toegevoegd. De ontwikkeling wordt voortgezet met een passage door blazers en lage strijkers, waarop na enige tijd met de eerste groep opnieuw erbij, het element menselijke stem - in het begin haast onmerkbaar - zich in het klankpalet mengt. Deze wordt vocaliserend, zingend en sprekend op organische wijze met de instrumentale partijen verbonden. Het uitgangspunt van de onmiddellijk daarop volgende 'Variazioni' is een solo op de gestopte hoorn ('thema') van het voor dit werk gekozen
basismateriaal, waarna via een 14-tal variaties - elk in een eigen, soms bizarre instrumentatie - het bekende gedicht van Prévert aan de orde wordt gesteld. Men hoort hetzelfde gedicht eigenlijk in twee verschillende interpretaties: in het eerste deel wordt de poëtische sfeer zuiver instrumentaal geschetst met de gesproken titel aan het slot; in het tweede deel wordt de gezongen tekst volgens een meer gebruikelijke methode behandeld. Het geheel draagt een enigszins speels en luchtig karakter: zeer bewust een reactie op het zo veelvuldig voor grauwe, lugubere en zwaarmoedige onderwerpen misbruiken van de twaalftoonstechniek.
De bezetting bestaat uit piccolo/altfluit, hobo/Engelse hoorn, esklarinet/basklarinet, fagot/ contrafagot, hoorn, trombone, harp, xylofoon/vibrafoon, klokken, violoncel, contrabas en uitgebreid slagwerk. De pianosoli dienen eveneens door de zanger te worden vertolkt. - TON DE KRUYF