componist
Jaap Geraedts is muziekrecensent voor de Haagsche Post, het dagblad Het Vaderland en de NRC, docent fluit maar bovenal ziet hij zichzelf als componist. Geraedts schrijft orkestwerken, liederen en vooral ...
gerelateerde werken
Canzonetta : for flute and piano, (1947) / Jaap Geraedts
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
fl pf
Ave Maria : voor gemengd koor, harp en strijkorkest, (1973) / Alexander Voormolen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 hp str
Psaume CIII : (Vulgate. CII), sopr.-solo, choeur et orchestre / Herman Strategier
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr GK4 1121 2000 timp perc cel hp str
Utopia : for mixed choir and orchestra / Vladimir Martynov
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 3fl 3ob 3cl 3fg 4h 3tpt 3trb tb 3perc hp pf str
compositie
Groninger groen cantate : voor 3-stemmig gemengd koor, bariton-solo, spreker en orkest / Jaap Geraedts
Bevat:
Marcia funebre
Recitatief
Declamatorium
Aria
Finale
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 24-6-1964 - Groningen - Groninger Studentenmuziekgezelschap Bragi - J.W. Friso Kapel, Riep Niemeijer, o.l.v. Bertus van Lier). De spreker was Jan Boswijk.
De inhoud van deze Cantate beweegt zich, terwille van de juiste sfeer, in het muzikale stijlgemiddelde van de vorige eeuw, met dien verstande dat de trant enigszins is benadrukt. Het ware denkbaar dat deze compositie in het jaar 1850 een goede kans zou hebben gemaakt voor een bekroning met de 'Prix de Rome', waarbij de jury zou hebben kunnen bestaan uit illustere toondichters als Théodore Dubois, Joachim Raff of Carl Reinecke. De enige twijfel aangaande de mogelijkheid van een dergelijk succes zou echter hebben kunnen rijzen naar aanleiding van bedenkingen van de jury ten aanzien van enkele minder gewenste 'moderniteiten' in het werk.
Deze moderniteiten (onder ander enige atonale klanken in het declamatorium, alsmede de toepassing - in de Finale - van dansvormen als 'Boston', 'Slow Fox' , 'Rumba' en 'Quick Step') zijn bedoeld om het persiflerend karakter van de compositie te benadrukken, terwille van het hedendaagse studentenvermaak.
Naar alle waarschijnlijkheid zou aan een jury als bovengenoemd de noodzaak van een en ander niet in zijn volle omvang duidelijk geworden zijn. Dit leidt eensdeels tot de gevolgtrekking dat het in het algemeen aanbevelenswaardig is zich aan de smaak des tijds te houden. Anderszijds echter verduidelijkt een zich daarboven verheffen - zoals in onderhavige compositie - het unieke en meesterwerkachtige karakter.
De auteur wenst met nadruk te verklaren dat hij - indien zijn werk ondanks deze bezwarende eigenschappen toch een prijs zou zijn ten deel gevallen - hij deze in ieder geval zou hebben geweigerd, aangezien een aanvaarden daarvan voor hem de onvermijdelijke morele plicht zou hebben meegebracht eerst dood en begraven te zijn. - JAAP GERAEDTS