gerelateerde werken
Drie inventies : fluit, viool, 1942 / Jaap Geraedts
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
fl vl
Utopia : for mixed choir and orchestra / Vladimir Martynov
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 3fl 3ob 3cl 3fg 4h 3tpt 3trb tb 3perc hp pf str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr-m bar GK4 2000 0000 hp str
Arnhemsche psalm : voor soli, koor en orkest / op tekst van Jan Engelman, Herman Strategier
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
recit sopr bar GK4 2222 4330 timp perc hp str
compositie
De graaf van weet-ik-veel : monstruofonische ballade, voor gemengd koor, sopraan-solo, alt-solo, bas-solo, benevens een solo voor grote mandfles, alias "blaasbol" (Schevenings), alias "Dame-Jeanne", alias "Wicker-bottle", en orkest, (1956) / [tekst:] (A.M.G. Schmidt), Jaap Geraedts
Overige auteurs:
Schmidt, Annie M.G.
(Tekstdichter/librettist)
Geraedts, Jaap
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In 1957 vroeg Hans Brandts Buys, de toenmalige dirigent van het Utrechts Studentenkoor en orkest (U.S.K.O.) Jaap Geraedts om een humoristische compositie voor zijn studenten. Deze koos als tekst de nonsensikale ballade van 'De Graaf van Weet-ik-veel' van Annie M. G. Schmidt, waarin verteld wordt van de kasteelheer van Umperadeel die omringd is van adders, slangen, uilen, padden, vam- en andere pieren, en een vurige draak, wier gekrijs en gesis aanleiding geven tot allerlei grappige klankbeelden. Naast het koor en de solo-stemmen gebruikte Geraedts drie fluiten, hobo, twee klarinetten, fagot, twee hoorns, trompet, piano, slagwerk, strijkers, alsmede een mandfles, waaraan (als 'fiasco solo') een mysterieus geluid ontlokt wordt op het moment waarop de draak ten tonele verschijnt. Het aardige van deze 'monstruofonische ballade' is, dat alle humoristische effecten strikt in het muzikale vlak liggen. Er wordt een beetje de draak gestoken met de 'klangliche' vernieuwingen, welke via
elektronische en radiofonische middelen omstreeks 1950 hun intrede deden in de moderne muziek. - JAAP GERAEDTS