gerelateerde werken
Tota pulchra es Maria : per voce e organo, 1952 / Jaap Geraedts
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orgel
Bezetting:
sopr org
Evangelium : voor gemengd koor, blaaskwintet en strijkorkest / Harry Mayer
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 1111 1000 str(vl vla vc)
Berceuse : voor gemengd koor en symfonieorkest / Piet Kingma; tekst Volkmar Haselbach
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Laudi : a symphony for mezzo-soprano, baritone, two mixed choirs and orchestra / Tristan Keuris
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr-m bar 2GK4 4443 sax-a 4331 timp 3perc hp pf(cel) str
compositie
De graaf van weet-ik-veel : monstruofonische ballade, voor gemengd koor, sopraan-solo, alt-solo, bas-solo, benevens een solo voor grote mandfles, alias "blaasbol" (Schevenings), alias "Dame-Jeanne", alias "Wicker-bottle", en orkest, (1956) / [tekst:] (A.M.G. Schmidt), Jaap Geraedts
Overige auteurs:
Schmidt, Annie M.G.
(Tekstdichter/librettist)
Geraedts, Jaap
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In 1957 vroeg Hans Brandts Buys, de toenmalige dirigent van het Utrechts Studentenkoor en orkest (U.S.K.O.) Jaap Geraedts om een humoristische compositie voor zijn studenten. Deze koos als tekst de nonsensikale ballade van 'De Graaf van Weet-ik-veel' van Annie M. G. Schmidt, waarin verteld wordt van de kasteelheer van Umperadeel die omringd is van adders, slangen, uilen, padden, vam- en andere pieren, en een vurige draak, wier gekrijs en gesis aanleiding geven tot allerlei grappige klankbeelden. Naast het koor en de solo-stemmen gebruikte Geraedts drie fluiten, hobo, twee klarinetten, fagot, twee hoorns, trompet, piano, slagwerk, strijkers, alsmede een mandfles, waaraan (als 'fiasco solo') een mysterieus geluid ontlokt wordt op het moment waarop de draak ten tonele verschijnt. Het aardige van deze 'monstruofonische ballade' is, dat alle humoristische effecten strikt in het muzikale vlak liggen. Er wordt een beetje de draak gestoken met de 'klangliche' vernieuwingen, welke via
elektronische en radiofonische middelen omstreeks 1950 hun intrede deden in de moderne muziek. - JAAP GERAEDTS