gerelateerde werken
Quintet : voor 2 violen, altviool, violoncello en piano, (1944/46) / Jaap Geraedts
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianokwintet (piano, 2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
pf 2vl vla vc
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sampler GK4 perc
Aurora : for mixed choir and orchestra / Music and text Calliope Tsoupaki
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK picc 3fl 2ob ob-d'a 2cl cl-b 2fg cfg 6h 3tpt 3trb tb perc hp str
Stabat Mater : voor alt- en tenor-solo, koor en orkest / Rudolf Mengelberg
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
alt ten GK4 2332 2220 timp perc str
compositie
De graaf van weet-ik-veel : monstruofonische ballade, voor gemengd koor, sopraan-solo, alt-solo, bas-solo, benevens een solo voor grote mandfles, alias "blaasbol" (Schevenings), alias "Dame-Jeanne", alias "Wicker-bottle", en orkest, (1956) / [tekst:] (A.M.G. Schmidt), Jaap Geraedts
Overige auteurs:
Schmidt, Annie M.G.
(Tekstdichter/librettist)
Geraedts, Jaap
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In 1957 vroeg Hans Brandts Buys, de toenmalige dirigent van het Utrechts Studentenkoor en orkest (U.S.K.O.) Jaap Geraedts om een humoristische compositie voor zijn studenten. Deze koos als tekst de nonsensikale ballade van 'De Graaf van Weet-ik-veel' van Annie M. G. Schmidt, waarin verteld wordt van de kasteelheer van Umperadeel die omringd is van adders, slangen, uilen, padden, vam- en andere pieren, en een vurige draak, wier gekrijs en gesis aanleiding geven tot allerlei grappige klankbeelden. Naast het koor en de solo-stemmen gebruikte Geraedts drie fluiten, hobo, twee klarinetten, fagot, twee hoorns, trompet, piano, slagwerk, strijkers, alsmede een mandfles, waaraan (als 'fiasco solo') een mysterieus geluid ontlokt wordt op het moment waarop de draak ten tonele verschijnt. Het aardige van deze 'monstruofonische ballade' is, dat alle humoristische effecten strikt in het muzikale vlak liggen. Er wordt een beetje de draak gestoken met de 'klangliche' vernieuwingen, welke via
elektronische en radiofonische middelen omstreeks 1950 hun intrede deden in de moderne muziek. - JAAP GERAEDTS