gerelateerde werken
Kleine kopermuziek : voor 2 trompetten, hoorn en trombone, (1950/51) / Jaap Geraedts
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Koperensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
h 2trp trb
Tuin van Holland : symfonisch-vocaal gedicht, zomer 1958 / [tekst] Garmt Stuiveling, Oscar van Hemel
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr bar GK4 2222 4331 timp perc hp str
Veni creator : voor gemengd koor en orkest, 1960 / door Hendrik Andriessen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 3222 4331 timp perc hp str
Symphony NÂș 2 "World" : for mixed choir and orchestra / Man-Ching Yu Donald
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
2fl ob 2cl 2fg 2h 2tpt trb-t trb-b tb timp GK str
compositie
De graaf van weet-ik-veel : monstruofonische ballade, voor gemengd koor, sopraan-solo, alt-solo, bas-solo, benevens een solo voor grote mandfles, alias "blaasbol" (Schevenings), alias "Dame-Jeanne", alias "Wicker-bottle", en orkest, (1956) / [tekst:] (A.M.G. Schmidt), Jaap Geraedts
Overige auteurs:
Schmidt, Annie M.G.
(Tekstdichter/librettist)
Geraedts, Jaap
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In 1957 vroeg Hans Brandts Buys, de toenmalige dirigent van het Utrechts Studentenkoor en orkest (U.S.K.O.) Jaap Geraedts om een humoristische compositie voor zijn studenten. Deze koos als tekst de nonsensikale ballade van 'De Graaf van Weet-ik-veel' van Annie M. G. Schmidt, waarin verteld wordt van de kasteelheer van Umperadeel die omringd is van adders, slangen, uilen, padden, vam- en andere pieren, en een vurige draak, wier gekrijs en gesis aanleiding geven tot allerlei grappige klankbeelden. Naast het koor en de solo-stemmen gebruikte Geraedts drie fluiten, hobo, twee klarinetten, fagot, twee hoorns, trompet, piano, slagwerk, strijkers, alsmede een mandfles, waaraan (als 'fiasco solo') een mysterieus geluid ontlokt wordt op het moment waarop de draak ten tonele verschijnt. Het aardige van deze 'monstruofonische ballade' is, dat alle humoristische effecten strikt in het muzikale vlak liggen. Er wordt een beetje de draak gestoken met de 'klangliche' vernieuwingen, welke via
elektronische en radiofonische middelen omstreeks 1950 hun intrede deden in de moderne muziek. - JAAP GERAEDTS