gerelateerde werken
The world : for baritone and pianoforte, 1952 / Jaap Geraedts
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
bar pf
Les malheurs de Jérusalem : voor gemengd koor, alt-solo en orkest / Jacques Reuland
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
alt GK4 3222 4331 timp 3perc pf str
Joseph : oratorio, 1745 / ed. by Robert L. Tusler, Willem de Fesch
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en orkest; Gemengd koor en orkest
Bezetting:
soloists GK4 2220 0200 str bc
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr ten bas GK4 1020 3sax 0100 timp perc pf str
compositie
De graaf van weet-ik-veel : monstruofonische ballade, voor gemengd koor, sopraan-solo, alt-solo, bas-solo, benevens een solo voor grote mandfles, alias "blaasbol" (Schevenings), alias "Dame-Jeanne", alias "Wicker-bottle", en orkest, (1956) / [tekst:] (A.M.G. Schmidt), Jaap Geraedts
Overige auteurs:
Schmidt, Annie M.G.
(Tekstdichter/librettist)
Geraedts, Jaap
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In 1957 vroeg Hans Brandts Buys, de toenmalige dirigent van het Utrechts Studentenkoor en orkest (U.S.K.O.) Jaap Geraedts om een humoristische compositie voor zijn studenten. Deze koos als tekst de nonsensikale ballade van 'De Graaf van Weet-ik-veel' van Annie M. G. Schmidt, waarin verteld wordt van de kasteelheer van Umperadeel die omringd is van adders, slangen, uilen, padden, vam- en andere pieren, en een vurige draak, wier gekrijs en gesis aanleiding geven tot allerlei grappige klankbeelden. Naast het koor en de solo-stemmen gebruikte Geraedts drie fluiten, hobo, twee klarinetten, fagot, twee hoorns, trompet, piano, slagwerk, strijkers, alsmede een mandfles, waaraan (als 'fiasco solo') een mysterieus geluid ontlokt wordt op het moment waarop de draak ten tonele verschijnt. Het aardige van deze 'monstruofonische ballade' is, dat alle humoristische effecten strikt in het muzikale vlak liggen. Er wordt een beetje de draak gestoken met de 'klangliche' vernieuwingen, welke via
elektronische en radiofonische middelen omstreeks 1950 hun intrede deden in de moderne muziek. - JAAP GERAEDTS