gerelateerde werken

Cadenzas to piano concertos by W.A. Mozart : for solo piano, 1946-'47 / Hans Henkemans

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Vier Revius liederen : voor mezzosopraan, orgel (of clavecimbel) en strijkorkest / Jurriaan Andriessen

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr-m org/cemb str

Im grossen schweigen : stemmingsgedicht naar een aphorisme van Friedrich Nietzsche / voor bariton en orkest gecomponeerd door Alphons Diepenbrock

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar 3342 4431 timp perc 2hp str

Kinderliedjes II : opus 56a, mezzo sopraan, strijkorkest, harp, slagwerk, 1977 / Géza Frid

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr-m perc hp str

 

compositie

Villonnerie : voor baryton en orkest, 1965 / (teksten van François Villon), Hans Henkemans

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1965
Uitgavenummer: 07227
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar 3333 4331 timp perc 2hp pf str
Bijzonderheden: Franse tekst. - Tekst met Nederlandse vert. apart afgedrukt. - In opdracht van de Rotterdamse Kunststichting. - Tijdsduur: 18'
Compositiejaar: 1965
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Villon, Francois (Tekstdichter/librettist)
Henkemans, Hans (Componist)
Bevat:
Le debat de cuer et du corps de Villon
Ballade pour Robert d'Estouteville
Tétrastique
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 29-9-1966 - Rotterdam - Renato Capecchi, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Jean Fournet). Het componeren van de liederencyclus, waaraan ik - na de voltooiing ervan - bovenstaande naam heb gegeven, stelde mij voor enkele niet alledaagse problemen. Daar was om te beginnen de in taalkundig opzicht nogal weerbarstige oude Franse tekst; om tot een juist begrip van de waarde van elk woord, van elke zin te komen, kon ik mij niet verlaten op de briljante, maar uiteraard hier en daar vrije vertalingen van Ernst van Altena. Vandaar dat ik in de eerste plaats heb getracht inzicht te krijgen in de letterlijke en dichterlijke zeggingskracht van het origineel. Daarnaast was ik natuurlijk blij in Van Altena's vertalingen het Nederlands equivalent te vinden van het poëtische klimaat dezer unieke verzen.
De keuze van het eerste, 'Le debat du cuer et du corps de Villon', bracht een andere moeilijkheid met zich mee: het muzikaal gestalte geven aan een 'dialogue intérieur', waarbij mij, naast vorm-technische en orkestrale middelen. Slechts één vocaal medium ten dienste stond: de stem van de zanger. Door deze in sterk contrasterende en elkaar snel afwisselende timbres te laten zingen ontstond goed beschouwd een miniatuuropera in oratorium-vorm. Het behoeft geen betoog dat deze wijze van stembehandeling de hoogste eisen aan de vocale en interpretatieve kwaliteiten van de zanger stelt. Compositorisch lag de moeilijkheid vooral in het onderbrengen van dit pijlsnelle en soms dramatische tweegesprek in de coupletvorm, waarin deze ballade ten slotte geschreven is - een probleem, dat Villon zo te zien in letteris spelenderwijs heeft opgelost....
De 'Ballade pour Robert d'Estouteville' is een liefdeslied dat Villon dichtte op diens verzoek 'pour sa (d.i. d'Estouteville's - H.H.) dame, qui tous biens a', zoals hij zelf zegt. Robert d'Estouteville veroverde zijn vrouw bij een tournooi op Sicilië en het is niet vergezocht te veronderstellen dat hij Villons gedicht als huwelijksgeschenk heeft aangeboden aan zijn Ambroise de Loré, wier naam kunstig gespeld wordt in de beginletters van de eerste veertien regels (ook in de fraaie vertaling van Van Altena). Het karakter van dit gelegenheidsgedicht is uiteraard amoureus, en de uitdaging dit in eigentijdse klanken tot leven te brengen was een even moeilijke als aantrekkelijke opgave.
Het kwatrijn, waarmee de cyclus afgesloten wordt, determineerde tevens de symfonische vorm ervan: er is een duidelijke motivische verwantschap van dit derde deel met het eerste lied. De korte tekst is ondergebracht aan het einde van een tamelijk uitvoerige orkestrale episode. Met opzet gebruik ik niet het woord 'voorspel' of 'inleiding': de tekst is een ultime, verbale consequentie van het in een honderdtal maten geschapen muzikale klimaat en - voor mij - tevens de kernachtige signatuur van een groot en onbelemmerd dichterstalent. - HANS HENKEMANS

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 217 pagina's EUR 93,22
Download in PDF (B4), 217 pagina's EUR 111,87
Hardcopy, normal size (B4), 217 pagina's EUR 186,46
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten