gerelateerde werken
Zechum : for chamber orchestra / Roland Voortman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
0200 2000 str
Eleni : A Lyric Opera in Two Acts / Nestor Taylor; libretto by Fergus Currie
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
zang GK KK 2fl(picc) 2ob eh 2cl cl-b 2fg 4h 4tpt 3trb tb-cb timp 3perc hp str
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
mezzo 3fl 3ob 3cl 3bsn 4h 3tp 3trb timp perc(3) pf str
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
2zang cl-b acc perc vn db
compositie
Meraviglia : chamber opera, 1984 / libretto: Christiaan M. van der Eijk, music: Roland Voortman
Overige auteurs:
Eijk, Christiaan M. van der
(Tekstdichter/librettist)
Voortman, Roland
(Componist)
Toelichting:
Een schrijfster verzoekt het publiek om aandacht: zij filosofeert over het vertellen en komt tot de slotsom dat stilte de betekenis van een verhaal het beste tot uiting doet komen. Daarom verkleedt de schrijfster zich als de kleedster van een vroeger zeer bekende operazangeres en 'beleeft' het verhaal dat zich afspeelt in een kleedkamer van een klein provinciaals theater, vlak na de voorstelling. Meraviglia, de operazangeres, klaagt over haar stem die snel achteruit gaat. De kleedster probeert haar te troosten. De zangeres heeft er verdriet van dat haar lievelingsleerling Sebastiano al sinds lange tijd niet naar haar is toegekomen. Zij voelt zich oud, eenzaam en in de steek gelaten. Op dat moment treedt Sebastiano binnen. Hij en de zangeres laten in een duet weten dat ze nog steeds alles voor elkaar voelen. Sebastiano maakt een vergelijking tussen de zangeres en hemzelf met een pelikaan die zichzelf openprikt om het kuiken met haar bloed te voeden. Over en weer zijn de woorden van lof niet van de lucht en de kleedster voorspelt narigheid. In een poging een man van Sabastiano te maken, gaat Meraviglia zo ver dat ze hem in een innige omhelzing bijt, zodat er zelfs bloed vloeit. Sebastiano is onthutst, scheldt zijn lerares uit en verlaat woedend de kleedkamer. Meraviglia zakt bij haar kaptafel ineen. Het verhaal is ten einde en de schrijfster richt zich opnieuw tot het publiek. Meraviglia ontwaakt en herkent in haar de kleedster de schrijfster die haar creëerde. Ze kan moeilijk aanvaarden dat ze slechts in de verbeelding van de schrijfster bestaat en bezingt haar droevig lot. De schrijfster verdedigt zich en verklaart Meraviglia dat zij alleen in haar verhalen kan proberen haar leven draaglijk te maken. Meraviglia en de schrijfster zijn één en dezelfde persoon. In een slotdeel worden zij ook in werkelijkheid herenigd. De schrijfster blijft alleen over en herinnert het publiek eraan dat de stilte de betekenis van het verhaal het beste tot uiting doet komen. - ROLAND VOORTMAN