componist
"De titel van Flothuis' 'Zoeken naar zuiverheid en schoonheid', zijn 'in memoriam' voor zijn vriend Witold Lutoslawski, zou eigenlijk ook als motto voor Flothuis' eigen composities kunnen staan. Helderheid en ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
5 études : pour piano et orchestre, 1974-1991, IIème série / Luctor Ponse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2233 3231 3perc hp str pf-solo
Tinkling : Version for piano and orchestra / Yannis Kyriakides
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo 2fl/picc 2ob 2cl(cl-b) fg fg-c 4h 2trp trb trb-b 3perc hp str
Pianoconcert : voor piano en orkest, 1982 / Wim de Ruiter
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3332 4321 4perc str(12.10.9.8.6.) pf-solo
compositie
Concert : voor piano en klein orkest, op. 30, 1946-48 / Marius Flothuis
Bevat:
Allegretto piacevole
Larghetto
Molto vivace
Toelichting:
Program note (Dutch): Dit concert werd geschreven in de jaren 1946-48 en was bestemd voor een pianiste aan wie door de natuur zodanige technische beperkingen zijn opgelegd, dat een groot deel van de romantische en moderne literatuur haar ontzegd blijft. Het concert is dan ook in pianotechnisch opzicht meer verwant met de concerten van Mozart. De kleine orkestbezetting is daarmee in overeenstemming : 1 fluit, 1 hobo (althobo in het langzame deel), 1 klarinet, 1 fagot, 2 hoorns, pauken, strijkorkest.
Het eerste deel heeft een vijfdelige vorm: a-b-c-b'-a'.
De herhaling van het tweede thema (b') is sterk verkort, bij de terugkeer van het eerste thema verandert de 6/8 maat in 5/8. Deze wordt in de coda zodanig versneld dat de duur van de hele maat gelijk wordt aan de oorspronkelijk halve maat. De inleidingsmaten van het Allegretto keren op enige plaatsen terug en kondigen dan een nieuw thema of de terugkeer van een thema aan.
Het tweede deel is een eenvoudige driedelige vorm met coda.
Bij de terugkeer van het eerste thema (maat 84, hoorn) brengen de houtblazers tegenmelodieën, de pianopartij is rijk gefigureerd.
Het derde deel is een snel rondo, waarvan de metrische eenheid weer gelijk is aan de halve maat van het Allegretto. Bij de laatste herhaling van het tweede thema van het rondo (maat 209, 1e viool en altviool) contrapunteren houtblazers hiertegen het hoofdthema van het Allegretto. - MARIUS FLOTHUIS