gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Concertino : voor piano en orkest, 1962 / Antoon Maessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 2220 timp perc str pf-solo
a young woman came up to me : for piano and orchestra / Piet-Jan van Rossum
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo 3fl 3ob 2cl cl-b fg fg-b 4h 2trp trb-t trb-b tb 3perc 2hp pf str
Concerto No.1 : for piano and orchestra / Erik Lotichius
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
Piano; Flute; 2 Oboes; 2 Clarinets in B-flat; 2 Bassoons; 3 Horns in F; 3 Trumpets in C; 2 Trombones; Tuba; Timpani; Strings
compositie
Concert : voor piano en klein orkest, op. 30, 1946-48 / Marius Flothuis
Overige auteurs:
Flothuis, Marius
(Componist)
Bevat:
Allegretto piacevole
Larghetto
Molto vivace
Toelichting:
Program note (Dutch): Dit concert werd geschreven in de jaren 1946-48 en was bestemd voor een pianiste aan wie door de natuur zodanige technische beperkingen zijn opgelegd, dat een groot deel van de romantische en moderne literatuur haar ontzegd blijft. Het concert is dan ook in pianotechnisch opzicht meer verwant met de concerten van Mozart. De kleine orkestbezetting is daarmee in overeenstemming : 1 fluit, 1 hobo (althobo in het langzame deel), 1 klarinet, 1 fagot, 2 hoorns, pauken, strijkorkest.
Het eerste deel heeft een vijfdelige vorm: a-b-c-b'-a'.
De herhaling van het tweede thema (b') is sterk verkort, bij de terugkeer van het eerste thema verandert de 6/8 maat in 5/8. Deze wordt in de coda zodanig versneld dat de duur van de hele maat gelijk wordt aan de oorspronkelijk halve maat. De inleidingsmaten van het Allegretto keren op enige plaatsen terug en kondigen dan een nieuw thema of de terugkeer van een thema aan.
Het tweede deel is een eenvoudige driedelige vorm met coda.
Bij de terugkeer van het eerste thema (maat 84, hoorn) brengen de houtblazers tegenmelodieƫn, de pianopartij is rijk gefigureerd.
Het derde deel is een snel rondo, waarvan de metrische eenheid weer gelijk is aan de halve maat van het Allegretto. Bij de laatste herhaling van het tweede thema van het rondo (maat 209, 1e viool en altviool) contrapunteren houtblazers hiertegen het hoofdthema van het Allegretto. - MARIUS FLOTHUIS