gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
De Hellevaart van As : Who's afraid of Orfeo / Chiel Meijering; libretto by Piet Gerbrandy
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
picc/fl cl cl-b sx-a sx-b(-s) h tpt 2trb perc el-g el-bsg pf singers SATB
Lustrumspel A-Z : Music for student theatre for mixed choir and orchestra / Leo Smit
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
GK4 pf
I Will Come Back : a chamber opera / Robert Groslot
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
Mezzo soprano, Baritone, fl, ob, cl, ba, hn, harp, piano/celesta/synth, db, choir SATB
compositie
Symposion : opera in twee akten, opus 33, 1982-1989, revisie 1994 / op een libretto van Gerrit Komrij, Peter Schat
Overige auteurs:
Čajkovskij, Pëtr
(Op een thema van)
Komrij, Gerrit
(Tekstdichter/librettist)
Schat, Peter
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 29-4-1994 - Muziektheater, Amsterdam - solisten, koor van de Nederlandse Opera, leden van het Nationale Ballet, het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Hans Vonk). De opera Symposion behandelt de universele thema's van liefde, dood en macht. De liefde als onmogelijk en onsterfelijk, de dood als oordeel en zekerheid, en de macht als leugen en eenzaamheid. Na de tentopera Aap, waarvoor hij het idee aan de hand hand had gedaan, wees Floris Guntenaar mij op Plato's dialoog over de liefde als mogelijk nieuw thema. Ik las Het Gastmaal in de vertaling van Gerard Koolschijn. Het werd een deel van mijzelf. Maar ik wilde geen "Konversationsoper" maken, de stof ontbrak dramatische handeling. Het wachten was op een tweede, een aanverwant thema. Dat diende zich aan, met alle kracht, toen begin 1982 het onderzoek van Alexandra Orlova naar de dood van Tsjaikofsky in de westerse pers gepubliceerd werd. (Ik kan hier volstaan met te verwijzen naar mijn reisverslag uit Moskou in De
Wereld Chromatisch).
De spiegeling van het Gastmaal (het tribunaal van de liefde) met de geheime Ereraad (het tribunaal van angst en haat), die Tsjaikofsky tot de gifbeker veroordeeld had, leek mij dramatische kansen te bieden. Gerrit Komrij was meteen enthousiast voor dit concept, en Gerard Mortier bestelde het werk voor De Munt in Brussel.
In onze opera (gebaseerd op historisch materiaal, maar natuurlijk geen documentaire) zou Peter Iljitsj in de laatste week van zijn leven werken aan een nieuw ballet: Symposion (wat niet historisch is, maar ook niet ondenkbaar). Wachtend op een libretto schreef ik als "voorstudie" mijn tweede symfonie, waarin de belangrijkste thema's muzikaal aan bod komen. De vier delen zijn: I Dood, II Macht, III Liefde, IV Dans. Veel van deze muziek (maar zeker niet alles) heb ik later in de opera opgenomen. Het materiaal leende zich goed voor verdere ontwikkelingen, het werkte als motor die het langdurige compositieproces, dat het schrijven van een opera nu eenmaal is, op gang hield. - PETER SCHAT