componist
Peter Schat behoort tot Nederlands bekendste en kleurrijkste componisten van de 20ste eeuw met internationale faam. Geboren in Utrecht als zoon van een protestantse bakker weet hij al op jonge ...
gerelateerde werken
Canto general : opus 24, for mezzo-soprano, violin and piano, (1974) / Peter Schat
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr-m pf vl
Alceste : Opera / Ton de Leeuw; tekst Ton de Leeuw (naar Euripides)
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr sopr-m ten bar MK fl 2ob 2cl 2fg 2trp 2trb db perc hp pf
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
recit sopr bas-bar 4overtone singers 0011 2sax 1110 perc drum hp g(el.g) pf 2vl vla vc cb electronics dancers
De satansfles : (opera in twee aktes), 2002 / libretto: Jo Willems, Gerard Ammerlaan
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
6soloists 00taragot(tevens cl, cl-b)1 sax-a 01(bug, trp-pic)1(lap-steel, toy music box)0 2perc el-g str
compositie
Symposion : opera in twee akten, opus 33, 1982-1989, revisie 1994 / op een libretto van Gerrit Komrij, Peter Schat
Overige auteurs:
Čajkovskij, Pëtr
(op een thema van)
Komrij, Gerrit
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 29-4-1994 - Muziektheater, Amsterdam - solisten, koor van de Nederlandse Opera, leden van het Nationale Ballet, het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Hans Vonk). De opera Symposion behandelt de universele thema's van liefde, dood en macht. De liefde als onmogelijk en onsterfelijk, de dood als oordeel en zekerheid, en de macht als leugen en eenzaamheid. Na de tentopera Aap, waarvoor hij het idee aan de hand hand had gedaan, wees Floris Guntenaar mij op Plato's dialoog over de liefde als mogelijk nieuw thema. Ik las Het Gastmaal in de vertaling van Gerard Koolschijn. Het werd een deel van mijzelf. Maar ik wilde geen "Konversationsoper" maken, de stof ontbrak dramatische handeling. Het wachten was op een tweede, een aanverwant thema. Dat diende zich aan, met alle kracht, toen begin 1982 het onderzoek van Alexandra Orlova naar de dood van Tsjaikofsky in de westerse pers gepubliceerd werd. (Ik kan hier volstaan met te verwijzen naar mijn reisverslag uit Moskou in De
Wereld Chromatisch).
De spiegeling van het Gastmaal (het tribunaal van de liefde) met de geheime Ereraad (het tribunaal van angst en haat), die Tsjaikofsky tot de gifbeker veroordeeld had, leek mij dramatische kansen te bieden. Gerrit Komrij was meteen enthousiast voor dit concept, en Gerard Mortier bestelde het werk voor De Munt in Brussel.
In onze opera (gebaseerd op historisch materiaal, maar natuurlijk geen documentaire) zou Peter Iljitsj in de laatste week van zijn leven werken aan een nieuw ballet: Symposion (wat niet historisch is, maar ook niet ondenkbaar). Wachtend op een libretto schreef ik als "voorstudie" mijn tweede symfonie, waarin de belangrijkste thema's muzikaal aan bod komen. De vier delen zijn: I Dood, II Macht, III Liefde, IV Dans. Veel van deze muziek (maar zeker niet alles) heb ik later in de opera opgenomen. Het materiaal leende zich goed voor verdere ontwikkelingen, het werkte als motor die het langdurige compositieproces, dat het schrijven van een opera nu eenmaal is, op gang hield. - PETER SCHAT