gerelateerde werken
Sonate : voor piano / Herman Strategier
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Drei Tanzskizzen : für Klavier und kleines Orchester / Jan van Gilse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pic fl ob eh 2cl fg 2h trp 3perc cel hp str(6.0.4.3.2.) pf-solo
Concert voor twee piano's en orkest : 2003 / Robert Heppener
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pic 3fl 3ob 3cl cl-b 2fg fg(cfg) 4h 3trp 3trb tb perc str 2pf-solo
Le concerto pour Hrisanide : pour piano et orchestre / Rob du Bois
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2212 sax-t 2210 acc 2el.g man hp mouth-org str pf(el.org)-solo
compositie
Concerto : voor piano en orkest / Herman Strategier
Overige auteurs:
Strategier, Herman
(Componist)
Bevat:
Allegro
Allegretto gracioso
Allegro energico
Toelichting:
Program note (Dutch): In het eerste deel, dat de hoofdvorm heeft, wordt het melodieuze eerste deel na enkele cadensachtige inleidingsmaten voor pianosolo, ingezet door Engelse hoorn en fagot, waarna de piano het overneemt. Een capricieus neventhema vormt de overgang naar het koraalachtige 2e thema dat alternerend door het koper en de piano wordt gespeeld. Het rhythmisch gewijzigde hoofdthema gevolgd door het neventhema, sluit de expositie af. De ontwikkeling begint met een rhythmisch motief in de kleine trom, dat in het verdere verloop een grote rol speelt. De ontwikkeling sluit af met een korte cadens voor piano-solo. De reprise is gelijk aan de expositie, alleen anders georkestreerd. De coda brengt een combinatie van het hoofdthema (orkest) en het capricieuze neventhema (piano). Het tweede deel biedt de uitgebreide driedelige lievorm. Drie motieven, in speelse afwisseling gebruikt, vormen het materiaal van de eerste zin. Het zangrijke middenstuk begint in de strijkers. De derde zin is dan een
gewijzigde herhaling van de eerste zin. Deel III heeft een vrije rondovorm volgens dit schema: A-B-C-A-D-E-A-B-A. In dit deel komen herinneringen aan de thematiek van het eerste deel voor. Van meer belang dan de opsomming van deze technische bijzonderheden, is het misschien te weten dat de auteur heeft getracht in dit werk plezierige muziek te schrijven, plezierig om te spelen, maar ook plezierig (hoopt hij) om te horen. Deel I werd, evenals deel III, gecomponeerd vanuit a mineur; deel II vanuit e mineur. - HERMAN STRATEGIER