gerelateerde werken
Voluntary for a cathedral organ : 1975 / Herman Strategier
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Orgel
	
			Bezetting: 
		
		org
	
Concert : voor twee piano's en orkest / Henk Badings
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Piano en orkest
	
			Bezetting: 
		
		3222 3311 timp perc cel str 2pf-solo
	
Pianoconcert : op. 21 / opnieuw bewerkt en geïnstrumenteerd door Willem Pijper, Joseph Haydn
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Piano en orkest
	
			Bezetting: 
		
		1202 2000 timp str pf-solo
	
Concertante I : v. piano en ork. / Henri Zagwijn
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Piano en orkest
	
			Bezetting: 
		
		2322 2210 timp perc cel hp str pf-solo
	
compositie
				Concerto : voor piano en orkest / Herman Strategier
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Strategier, Herman
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Allegro
						Allegretto gracioso
						Allegro energico
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): In het eerste deel, dat de hoofdvorm heeft, wordt het melodieuze eerste deel na enkele cadensachtige inleidingsmaten voor pianosolo, ingezet door Engelse hoorn en fagot, waarna de piano het overneemt. Een capricieus neventhema vormt de overgang naar het koraalachtige 2e thema dat alternerend door het koper en de piano wordt gespeeld. Het rhythmisch gewijzigde hoofdthema gevolgd door het neventhema, sluit de expositie af. De ontwikkeling begint met een rhythmisch motief in de kleine trom, dat in het verdere verloop een grote rol speelt. De ontwikkeling sluit af met een korte cadens voor piano-solo. De reprise is gelijk aan de expositie, alleen anders georkestreerd. De coda brengt een combinatie van het hoofdthema (orkest) en het capricieuze neventhema (piano). Het tweede deel biedt de uitgebreide driedelige lievorm. Drie motieven, in speelse afwisseling gebruikt, vormen het materiaal van de eerste zin. Het zangrijke middenstuk begint in de strijkers. De derde zin is dan een
gewijzigde herhaling van de eerste zin. Deel III heeft een vrije rondovorm volgens dit schema: A-B-C-A-D-E-A-B-A. In dit deel komen herinneringen aan de thematiek van het eerste deel voor. Van meer belang dan de opsomming van deze technische bijzonderheden, is het misschien te weten dat de auteur heeft getracht in dit werk plezierige muziek te schrijven, plezierig om te spelen, maar ook plezierig (hoopt hij) om te horen. Deel I werd, evenals deel III, gecomponeerd vanuit a mineur; deel II vanuit e mineur. - HERMAN STRATEGIER