componist
Herman Strategier wordt op 10 augustus 1912 in Arnhem geboren. Zijn vader is
manufacturier en daarnaast als organist verbonden aan de St.-Walburgiskerk
alsmede recensent bij een van de plaatselijke dagbladen. Bijna automatisch
betekent ...
gerelateerde werken
Arnhemsche psalm : voor soli, koor en orkest / op tekst van Jan Engelman, Herman Strategier
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
recit sopr bar GK4 2222 4330 timp perc hp str
Keten : for trumpet, organ & orchestra, 2002 / Hans Koolmees
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
3343 4231 7perc 2hp harm str trp-solo org-solo
Symphonie concertante : voor fluit, hobo, clarinet, fagot, hoorn en orkest / H. Lachman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
1021 2330 timp perc str fl-ob-cl-fg-h-solo
La flûte enchantée de quatre sous : ouverture carnavalesque, voor orkest, 1959 / Matty Niël
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
2111 1011 crt timp perc hp str fl-cl-trp-vl-solo
compositie
Concertante speelmuziek : voor fluit, fagot en orkest / Herman Strategier
Bevat:
Vivace
Molto sostenuto
Moderato
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 15-1-1971 - Bergen - Nederlands Studenten Orkest o.l.v. Jan Brussen). De titel 'speelmuziek' - overbodig als men stelt dat alle muziek gecomponeerd werd (wordt) om gespeeld te worden - appeleert aan de plezierige manier-van-musiceren door het Nederlands Studenten Orkest in een nu 18-jarige traditie opgebouwd. De concertante partijen voor fluit en fagot zijn niet virtuoos solistisch bedoeld in de geijkte zin van het woord, op dezelfde wijze als de orkestinstrumenten, zij het iets meer op de voorgrond tredend, vervullen zij hun rol in het geheel. Een nauwkeurige uiteenzetting van de manier waarop met motieven, vormen etc. is gespeeld, hoort m.i. meer in vaktechnische geschriften thuis dan in een beknopte programmatoelichting. De aandachtige toehoorder zal, hoop ik, bemerken dat na het overwegend homofone, korte, eerste deel, in het tweede deel het oude spel van het contrapunt wordt bedreven. Aan het einde van het derde deel wordt, als terugblik op het voorafgaande,
gespeeld met de hoofdmotieven uit de vorige delen. - HERMAN STRATEGIER