componist

Kerstens, Huub

Huub Kerstens neemt vele jaren een prominente plek in binnen het Nederlandse muziekleven. Als dirigent heeft hij voor alle beroepskoren in Nederland gestaan en vele beroepsorkesten en ensembles geleid, waaronder ...

gerelateerde werken

Schweigsam über der Schädelstätte öffnen sich Gottes goldene Augen : voor 8 koorgroepen , 10 instrumentale groepen en 8 klanksporen, opus 48, 1997 / tekst: Georg Trakl, Huub Kerstens

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: GK8 1111 2121 2perc vl vla vc cb tape

Mysteria : voor sopraan, bariton, gemengd koor, piano en orkest, 1977 / Otto Deden

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: sopr bar GK4 2020 0320 timp 3perc pf str

Fanfara trionfale : per 3 gruppi, 1967 / Robert Heppener

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK4 2200 3221 timp pf str

Requiem : Missa pro defunctis, febr. 1927-1932 / Ernest W. Mulder

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: sopr alt ten bas JoK2 GK4 3222 4230 timp str

 

compositie

Theater : versie voor gemengd koor en orkest, 1984 / Huub Kerstens

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1984
Uitgavenummer: 07835
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK4 3334 4441 timp 4perc hp pf str
Bijzonderheden: Voor koor SATB en orkest. - Op. 5. - Er bestaat nog een werk met deze titel. - Latijnse tekst van Aurelius Augustinus met Nederlandse vert. apart afgedrukt. - Opgedragen aan Katinka Hol. - Tijdsduur: ca. 15'
Tijdsduur: 15'00"
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Augustinus (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Theater is opgebouwd uit een reeks van 5 tonen die zich in de eerste 20 maten in het orkest laten horen. De hele akkoord-opbouw van het stuk en alle thema's zijn van deze reeks afgeleid en worden vrij behandeld. Het getal 5 heeft in dit stuk een belangrijjke functie. De tekst is in 8 delen opgesplitst. Elk afzonderlijk deel is soms nog opgesplitst in kleinere fragmentjes en het notenmateriaal is een directe weergave van de verschillende karakteristieken van de tekst. Het koor zingt in het begin voortdurend toonherhalingen die langzaam in het verloop van het stuk in kleinere motiefjes overgaan, tot er zelfs een quasi polyfone schrijfwijze lijkt te ontstaan die soms een reminiscentie aan tonaliteit oproept, hoewel dit suk beslist atonaal is. Dit mondt tenslotte uit in het laatste gedeelte van het stuk (et si calamitates), dat een gregoriaans karakter heeft. Het orkest geeft zowel horizontaal als verticaal commentaar op de acties van het koor. - HUUB KERSTENS

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail