componist

Kerstens, Huub

Huub Kerstens neemt vele jaren een prominente plek in binnen het Nederlandse muziekleven. Als dirigent heeft hij voor alle beroepskoren in Nederland gestaan en vele beroepsorkesten en ensembles geleid, waaronder ...

gerelateerde werken

Silent noon : opus 27, voor 6-stemmig gemengd koor en strijksextet, 1991 / teksten van Lord Tennyson en Dante Gabriel Rossetti, Huub Kerstens

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en instrumenten; Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK6 2vl 2vla 2vc / GK6 str(vl vla vc)

Lux jocunda : 1968 / Hendrik Andriessen

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: ten GK4 2222 2220 timp str

Midwinter song : midwinterhoorns, gemengd koor, symfonie orkest, orgel, 1974 / Jurriaan Andriessen

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK4 2222 2200 timp perc org str 4-16midwinterhorns

Zoo Buddingh', zoo : voor koor, bariton-solo en orkest / muziek: Herman Strategier, teksten: C. Buddingh'

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: bar GK4 2222 2200 timp perc str

 

compositie

Theater : versie voor gemengd koor en orkest, 1984 / Huub Kerstens

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1984
Uitgavenummer: 07835
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK4 3334 4441 timp 4perc hp pf str
Bijzonderheden: Voor koor SATB en orkest. - Op. 5. - Er bestaat nog een werk met deze titel. - Latijnse tekst van Aurelius Augustinus met Nederlandse vert. apart afgedrukt. - Opgedragen aan Katinka Hol. - Tijdsduur: ca. 15'
Tijdsduur: 15'00"
Compositiejaar: 1983
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Augustinus (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Theater is opgebouwd uit een reeks van 5 tonen die zich in de eerste 20 maten in het orkest laten horen. De hele akkoord-opbouw van het stuk en alle thema's zijn van deze reeks afgeleid en worden vrij behandeld. Het getal 5 heeft in dit stuk een belangrijjke functie. De tekst is in 8 delen opgesplitst. Elk afzonderlijk deel is soms nog opgesplitst in kleinere fragmentjes en het notenmateriaal is een directe weergave van de verschillende karakteristieken van de tekst. Het koor zingt in het begin voortdurend toonherhalingen die langzaam in het verloop van het stuk in kleinere motiefjes overgaan, tot er zelfs een quasi polyfone schrijfwijze lijkt te ontstaan die soms een reminiscentie aan tonaliteit oproept, hoewel dit suk beslist atonaal is. Dit mondt tenslotte uit in het laatste gedeelte van het stuk (et si calamitates), dat een gregoriaans karakter heeft. Het orkest geeft zowel horizontaal als verticaal commentaar op de acties van het koor. - HUUB KERSTENS

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail