componist
Hans Henkemans is een vooraanstaande Nederlandse pianist en componist uit de twintigste eeuw. Zijn composities omvatten orkestrale en vocale werken, kamermuziek en een opera. Hij treedt vijfentwintig jaar lang op ...
gerelateerde werken
Concerto : per violoncello ed orchestra, 1988/1989 / Hans Henkemans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc cel hp str vc-solo
Concertino : für Klavier und Orchester / Fré Focke
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf pic 2fl 2ob eh 3cl cl-b sax-a 2fg cfg 4h 4trp 3trb tb timp perc 2vl vla vc cb
Confrontations : concerto for piano and orchestra, 1990 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2fl fl(pic) 2ob ob(eh) cl cl(cl-b) 2fg 4h 3trp 3trb tb timp 3-4perc cel hp str pf-solo
Scherzo : per pianoforte ed orchestra / Rudolf Perdeck
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3222 3300 timp perc str pf-solo
compositie
Concerto no. 3 : per pianoforte ed orchestra, 1992 / Hans Henkemans
Bevat:
Allegro non troppo
Vivace leggiermente
Adagio
Molto allegro
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-7-1994 - Dr. Anton Philipszaal, Den Haag - Garrick Ohlsson, piano met het Residentie Orkest o.l.v. Jac van Steen). Dit Derde Pianoconcert - de voorafgaande zijn jeugdwerken uit resp. 1932 en 1936 - bestaat uit vier delen. Hoewel ze, naar de mening van de componist, een éénheid vormen, is van thematische verwantschap tussen de delen geen sprake. Men zou misschien kunnen zeggen dat het derde, langzame deel vanwege de bezonkenheid een intermezzo is, dat nogal scherp afsteekt tegen de dynamische hoedanigheden van de andere delen.
Het eerste deel valt op door de afwisseling van (matig) vlugge episoden met langzame passages (A-B-A-B-A), dat zich tegelijk laat kennen als een hoofdvorm (thema's A en B; doorwerking van het gegeven A).
Het tweede deel is een metrisch zeer gecompliceerd Scherzo; het langzame middengedeelte heeft een precies drie keer zo langzaam tempo als het hoofd-gegeven, wat de eenheid van dit luchtige stuk ten goede komt.
Het derde deel is een Adagio, dat door zijn "sostenuto"-aard scherp afsteekt bij de overige delen. Overigens heeft ook dit Adagio een kort, snel tussenspel.
Het vierde, laatste deel begint met een bewogen "molto allegro", waarna een ritmisch ietwat Spaans aandoend "allegro misurato", in overwegend 5/8 maat geschreven Finale inzet. Kort voor het slot is een grote cadens voor het solo-instrument ingelast. Het stuk wordt afgesloten met het weder-opnemen van het 5/8-tempo. - HANS HENKEMANS