gerelateerde werken
Ballade : alt en klein orkest / [tekst] Charles d'Orléans, H. Henkemans
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
alt 2120 2000 timp hp str(6.6.4.3.3.)
Pianoconcerto : for piano and orchestra, 1994 / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2pic fl fl(fl-a) ob ob(eh) 2cl cl-b 2fg cfg 6h 4trp 2trb trb-b tb timp 6perc str pf-solo
Concert : voor piano en kamerorkest / Huub Kerstens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
1111 1110 3perc str pf-solo
Variaties op een volksmelodie : (De bloempjes gingen slapen), voor piano en orkest / van Hans Osieck
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3222 2110 timp perc cel str pf-solo
compositie
Concerto no. 3 : per pianoforte ed orchestra, 1992 / Hans Henkemans
Overige auteurs:
Henkemans, Hans
(Componist)
Bevat:
Allegro non troppo
Vivace leggiermente
Adagio
Molto allegro
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-7-1994 - Dr. Anton Philipszaal, Den Haag - Garrick Ohlsson, piano met het Residentie Orkest o.l.v. Jac van Steen). Dit Derde Pianoconcert - de voorafgaande zijn jeugdwerken uit resp. 1932 en 1936 - bestaat uit vier delen. Hoewel ze, naar de mening van de componist, een éénheid vormen, is van thematische verwantschap tussen de delen geen sprake. Men zou misschien kunnen zeggen dat het derde, langzame deel vanwege de bezonkenheid een intermezzo is, dat nogal scherp afsteekt tegen de dynamische hoedanigheden van de andere delen.
Het eerste deel valt op door de afwisseling van (matig) vlugge episoden met langzame passages (A-B-A-B-A), dat zich tegelijk laat kennen als een hoofdvorm (thema's A en B; doorwerking van het gegeven A).
Het tweede deel is een metrisch zeer gecompliceerd Scherzo; het langzame middengedeelte heeft een precies drie keer zo langzaam tempo als het hoofd-gegeven, wat de eenheid van dit luchtige stuk ten goede komt.
Het derde deel is een Adagio, dat door zijn "sostenuto"-aard scherp afsteekt bij de overige delen. Overigens heeft ook dit Adagio een kort, snel tussenspel.
Het vierde, laatste deel begint met een bewogen "molto allegro", waarna een ritmisch ietwat Spaans aandoend "allegro misurato", in overwegend 5/8 maat geschreven Finale inzet. Kort voor het slot is een grote cadens voor het solo-instrument ingelast. Het stuk wordt afgesloten met het weder-opnemen van het 5/8-tempo. - HANS HENKEMANS