gerelateerde werken
Concerto : per flauto ed orchestra / Hans Henkemans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Fluit en orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc cel hp str fl-solo
Samen : voor 2 piano's solo & orkest, 2006 / Ernst Oosterveld
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2fl 2fl(pic) 3ob eh 3cl cl-b 3fg cfg 2sax-a sax-t sax-br 4h 4trp 3trb trb(trb-b) tb 6perc str 2pf-solo
Concertante II : voor piano en orkest / Henri Zagwijn
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3322 4210 timp perc cel 2hp str pf-solo
unequal parts : for piano and ensemble, 2006 / Martijn Padding
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
fl(pic fl-b) ob(eh) 2cl cl-b h 3trp 2trb trb-cb perc man 2hp acc str pf-solo
compositie
Concerto no. 3 : per pianoforte ed orchestra, 1992 / Hans Henkemans
Overige auteurs:
Henkemans, Hans
(Componist)
Bevat:
Allegro non troppo
Vivace leggiermente
Adagio
Molto allegro
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-7-1994 - Dr. Anton Philipszaal, Den Haag - Garrick Ohlsson, piano met het Residentie Orkest o.l.v. Jac van Steen). Dit Derde Pianoconcert - de voorafgaande zijn jeugdwerken uit resp. 1932 en 1936 - bestaat uit vier delen. Hoewel ze, naar de mening van de componist, een éénheid vormen, is van thematische verwantschap tussen de delen geen sprake. Men zou misschien kunnen zeggen dat het derde, langzame deel vanwege de bezonkenheid een intermezzo is, dat nogal scherp afsteekt tegen de dynamische hoedanigheden van de andere delen.
Het eerste deel valt op door de afwisseling van (matig) vlugge episoden met langzame passages (A-B-A-B-A), dat zich tegelijk laat kennen als een hoofdvorm (thema's A en B; doorwerking van het gegeven A).
Het tweede deel is een metrisch zeer gecompliceerd Scherzo; het langzame middengedeelte heeft een precies drie keer zo langzaam tempo als het hoofd-gegeven, wat de eenheid van dit luchtige stuk ten goede komt.
Het derde deel is een Adagio, dat door zijn "sostenuto"-aard scherp afsteekt bij de overige delen. Overigens heeft ook dit Adagio een kort, snel tussenspel.
Het vierde, laatste deel begint met een bewogen "molto allegro", waarna een ritmisch ietwat Spaans aandoend "allegro misurato", in overwegend 5/8 maat geschreven Finale inzet. Kort voor het slot is een grote cadens voor het solo-instrument ingelast. Het stuk wordt afgesloten met het weder-opnemen van het 5/8-tempo. - HANS HENKEMANS