componist
Wim Stoppelenburg werd geboren op 25 maart 1943 te Berkenwoude.
Opleiding
Na de middelbare school in Gouda voltooide hij in Rotterdam de onderwijzersopleiding. Hij verhuisde in 1966 naar Groningen en studeerde aan ...
gerelateerde werken
Schiermonnikoog : symfonisch gedicht, voor harmonieorkest, 1984 / Wim Stoppelenburg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
2141 3sax 3232 3crt 2barh euph timp 3perc cb
Symfonie 2 : voor orkest, (opus 53), 1978 / Rudolf Koumans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4200 timp str
Symphonische Variationen : = Symphonische variaties / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp perc cel str
Partita in modi antichi : orchestra, 1954 / Herman Strategier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp timp perc str
compositie
Westerbork memorial symphony : for orchestra, 1992 / Willem Stoppelenburg
Overige auteurs:
Wijze, Louis De
(op een thema van)
Bevat:
Voorgevoelens
Vervolging en ontzetting
Verslagenheid en hoop
Lijden en stilte
Elegie
Terugkeer en herinnering
Herdenking
Toelichting:
Program note (Dutch): Muziek als meest directe wijze van communicatie, vooral met betrekking tot gevoelens, is bij uitstek geschikt op een dag als vandaag een rol te spelen. Maar juist de concreetheid van het onderwerp, de voor sommigen nog bijna tastbare ervaringen met bijbehorende emoties en gevoelens, de omgang daarmee van de naoorlogse en toekomstige generaties, leggen een extra verantwoordelijkheid op het karakter van de expressie, ondanks 'de vrije speelplaats' waarin de meeste kunst in de Westerse wereld vertoeft. Gekozen is voor een inhoud waarin een soort tijdsbeeld wordt gegeven vanaf de dertiger jaren tot nu toe, verdeeld in zeven episoden. Twee liederen vormen de pijlers waarop de compositie is gebouwd. Ten eerste 'De Trein' (tekst en melodie: L. de Wijze), symbool voor de weg naar de vernietiging en het meestal definitieve afscheid tussen gezinsleden en generaties. Dit laatste aspect wordt belicht in het tweede lied: 'Der Obschijd' (Jiddisch). Gemeenschappelijke ervaringen en persoonlijke
reacties daarop met daarnaast visie op verleden en toekomst zijn in de compositie verwerkt. - WILLEM STOPPELENBURG