componist
Wim Stoppelenburg werd geboren op 25 maart 1943 te Berkenwoude.
Opleiding
Na de middelbare school in Gouda voltooide hij in Rotterdam de onderwijzersopleiding. Hij verhuisde in 1966 naar Groningen en studeerde aan ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr fl cl h vn vla vc hp
Canto continuo : voor symfonieorkest, 1988 / Henk Keizer
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3221 4430 2timp 2perc str
Midas : balletmuziek / Rob du Bois
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4222 sax-a 2421 5perc el.g hp el.org/pf str
Omaggio : voor orkest, 1974 / Jan Felderhof
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 1230 timp str
compositie
Westerbork memorial symphony : for orchestra, 1992 / Willem Stoppelenburg
Overige auteurs:
Wijze, Louis De
(op een thema van)
Bevat:
Voorgevoelens
Vervolging en ontzetting
Verslagenheid en hoop
Lijden en stilte
Elegie
Terugkeer en herinnering
Herdenking
Toelichting:
Program note (Dutch): Muziek als meest directe wijze van communicatie, vooral met betrekking tot gevoelens, is bij uitstek geschikt op een dag als vandaag een rol te spelen. Maar juist de concreetheid van het onderwerp, de voor sommigen nog bijna tastbare ervaringen met bijbehorende emoties en gevoelens, de omgang daarmee van de naoorlogse en toekomstige generaties, leggen een extra verantwoordelijkheid op het karakter van de expressie, ondanks 'de vrije speelplaats' waarin de meeste kunst in de Westerse wereld vertoeft. Gekozen is voor een inhoud waarin een soort tijdsbeeld wordt gegeven vanaf de dertiger jaren tot nu toe, verdeeld in zeven episoden. Twee liederen vormen de pijlers waarop de compositie is gebouwd. Ten eerste 'De Trein' (tekst en melodie: L. de Wijze), symbool voor de weg naar de vernietiging en het meestal definitieve afscheid tussen gezinsleden en generaties. Dit laatste aspect wordt belicht in het tweede lied: 'Der Obschijd' (Jiddisch). Gemeenschappelijke ervaringen en persoonlijke
reacties daarop met daarnaast visie op verleden en toekomst zijn in de compositie verwerkt. - WILLEM STOPPELENBURG