gerelateerde werken
Salto mortale : opera in twee bedrijven, 1980 / muziek: Wim Stoppelenburg, libretto: Belcampo
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr alt ten bar bas 1111 1110 timp perc pf(cel) str(6.5.4.4.2.)
4 impressies : voor sinfonie-orkest, '56 - '57 / Hugo Godron
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2220 timp perc str
3 Aphorismen : voor orkest, 1915/1981 / [orkestratie:] Jan van Dijk, Willem Pijper
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3230 1200 pf hp str
Arcadia : for orchestra / Vleggaar, Giel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(pic) 2ob cl cl-b fg cfg 4h 2trp 2trb tb perc pf(cel) hp str
compositie
Westerbork memorial symphony : for orchestra, 1992 / Willem Stoppelenburg
Overige auteurs:
Wijze, Louis De
(Op een thema van)
Stoppelenburg, Willem
(Componist)
Bevat:
Voorgevoelens
Vervolging en ontzetting
Verslagenheid en hoop
Lijden en stilte
Elegie
Terugkeer en herinnering
Herdenking
Toelichting:
Program note (Dutch): Muziek als meest directe wijze van communicatie, vooral met betrekking tot gevoelens, is bij uitstek geschikt op een dag als vandaag een rol te spelen. Maar juist de concreetheid van het onderwerp, de voor sommigen nog bijna tastbare ervaringen met bijbehorende emoties en gevoelens, de omgang daarmee van de naoorlogse en toekomstige generaties, leggen een extra verantwoordelijkheid op het karakter van de expressie, ondanks 'de vrije speelplaats' waarin de meeste kunst in de Westerse wereld vertoeft. Gekozen is voor een inhoud waarin een soort tijdsbeeld wordt gegeven vanaf de dertiger jaren tot nu toe, verdeeld in zeven episoden. Twee liederen vormen de pijlers waarop de compositie is gebouwd. Ten eerste 'De Trein' (tekst en melodie: L. de Wijze), symbool voor de weg naar de vernietiging en het meestal definitieve afscheid tussen gezinsleden en generaties. Dit laatste aspect wordt belicht in het tweede lied: 'Der Obschijd' (Jiddisch). Gemeenschappelijke ervaringen en persoonlijke
reacties daarop met daarnaast visie op verleden en toekomst zijn in de compositie verwerkt. - WILLEM STOPPELENBURG