componist

Tarenskeen, Boudewijn

Boudewijn Tarenskeen was born on December 15, 1952 in Hollandia, Netherlands New Guinea (present-day Indonesia) as Dirk Jozef Boudewijn Tarenskeen. He moved to the Netherlands in 1962. Education: After completing secondary ...

gerelateerde werken

Sonnet 129 : for soprano and two pianos, 1999, 2nd revision 2000 / poem: William Shakespeare, Boudewijn Tarenskeen

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr 2pf

Nocturne und Romanze : Für vier Violoncelli / Samuel de Lange jr.

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Cello
Bezetting: 4vc

Sonata per violoncello solo : 1948 / Rudolf Escher

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Cello
Bezetting: vc

Monologue : for arpeggione / Kris Oelbrandt

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Cello
Bezetting: vc

 

compositie

Thesis : violoncello, 1985 / Boudewijn Tarenskeen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1985
Uitgavenummer: 00811
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Cello
Bezetting: vc
Bijzonderheden: Opgedragen aan Taco Kooistra. - Tijdsduur: ca. 5'
Tijdsduur: 6'00"
Aantal spelers: 1
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): Het stuk heet 'Thesis', goed beschouwd een half stuk dus, want er is geen thesis zonder arsis. Dit betekent dat ik nog een stuk moet schrijven met de titel 'Arsis.' En daarna? Daarna schrijf ik 'Arsis-Thesis', een compositie voor 2 celli - een trilogie! Maar waarom eerst Thesis. Neem haat en liefde, eerst is er de liefde, dan de haat, volgens mij. Er is geen haat zonder liefde, er is geen arsis zonder thesis, er is geen liefde zonder haat, er is geen thesis zonder arsis. Soms vraag ik me af of ik iemand pas echt kan haten als ik pas veel voor iemand voel. Soms hoor ik een accent waar geen accent is, met andere woorden: mijn muziek wil behandelen de ambivalentie en discrepante relatie tussen de arsis en de thesis. Ik manipuleer de zinnen dusdanig dat de oorspronkelijke waarde toegekend aan een accent in betekenis verandert: wat men als arsis ervaart, blijkt echter géén arsis te zijn; dat het dan als enig alternatief de thesis moet zijn, is ook weer niet waar, want de arsis-thesis
verhouding in mijn stuk beperkt zich lang niet tot het ritme, het metrum. Ze is doorgevoerd in alle parameters: toonhoogte, dynamiek, maatsoort enz. Daarbij is die verhouding geen conflict maar een bouw die bestaat uit het-elkaar-aanvullen en het-op-elkaar reageren en het-op-elkaar-commentaar-geven. Er is geen hiërarchie in het systeem, men is aan elkaar gewaagd. Er is sprake van een microstructuur, bijvoorbeeld maat 1, en een macrostructuur, bijvoorbeeld cijfer 6 ten opzichte van 19. In de microstructuur speelt zich op klein niveau het gesprek af tussen arsis en thesis, in de macrostructuur blijkt naar het eind toe (na cijfer 12) dat hele trajecten reageren op reeds gespeelde trajecten en zich maoeuvreren in een positie die je de thesis kan noemen. - BOUDEWIJN TARENSKEEN

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (B4), 12 pagina's EUR 13,90
Download in PDF (B4), 12 pagina's EUR 16,68
Hardcopy, normal size (B4), 12 pagina's EUR 27,81
Hardcopy, study size (A4), 12 pagina's EUR 22,84