gerelateerde werken
A piano praxis : for duet, trio and piano solo, 1988/revision 2005 / Xander Hunfeld
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano 4 handen; Blaas en strijk en toetsinstrument(en); Piano
Bezetting:
pf4h / cl(ob-am) vl pf / pf
Sea fantasy : voice, 2 choirs, instruments, tape, 1974 / Anton van Prooijen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
voice 2KK xyl bells pf4h tape
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 fl cl h trp trb vc cb
Sint Joris : for mixed choir, 4 percussionists and two pianos / Sem Dresden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
sopr bar GK 4perc 2pf
compositie
Oktober : voor gemengd koor en blaaskwintet, 1992 / gedichten van Lucebert, Xander Hunfeld
Overige auteurs:
Lucebert
(Tekstdichter/librettist)
Hunfeld, Xander
(Componist)
Bevat:
Oktober
Herfst
Toelichting:
Program note (Dutch): De hedendaagse Franse componist Pierre Boulez omschrijft zijn werk als de synthese tussen Debussy en Webern. Deze gedachte is vaak het uitgangspunt van mijn composities geworden, maar dan in algemene zin. Ik probeer eerder een synthese tussen tonale en atonale muziek te vormen. Na een analyse van Wittgensteins Tractatus Logico Philosophicus kwam ik tot de conclusie dat de logische vorm van muziek, wanneer wij die als taal opvatten, ritme is. Muziek is kleuring van het ritme. In de seriële muziek is met name het ritme - de logische vorm - de contingente waarheid die de luisteraar verontrust. Het metrum dat een ordening van het ritme is, wordt daarin bedacht in plaats van gevoeld. In mijn composities maak ik veel gebruik van reeksen, ontwikkeld door Olivier Messiaen, nu eens tonaal, dan weer atonaal. In Oktober gebeurt dat ook. Het stuk bestaat uit een aaneensluiting van drie delen, waarvan de hoekdelen vrij zijn opgebouwd. Het middendeel verwerkt de taal uit die hoekdelen met
behulp van drie 'Messiaense' reeksen waarvan de opeenvolging de innerlijke structuur uitmaakt: het verloop ligt door middel van 'verschikking' vast. Dat is haar seriële aspect. - XANDER HUNFELD