gerelateerde werken
Wende : Sonatina for flute and harp / Xander Hunfeld
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en harp
Bezetting:
fl hp
Qui iustus est, iustificetur adhuc : voor gemengd koor en instrumenten / Daan Manneke
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
4sopr 4alt 4ten 4bas cl trb el.g perc
Omar Khayam Songs : for choir, flute and viola / Reza Nakisa, on poems by Omar Khayam
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK fl vla
Je vous le donne : for chamber choir and cello solo / Bernard van Beurden; lyrics by Paul Verlaine
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 vc
compositie
Oktober : voor gemengd koor en blaaskwintet, 1992 / gedichten van Lucebert, Xander Hunfeld
Overige auteurs:
Lucebert
(Tekstdichter/librettist)
Hunfeld, Xander
(Componist)
Bevat:
Oktober
Herfst
Toelichting:
Program note (Dutch): De hedendaagse Franse componist Pierre Boulez omschrijft zijn werk als de synthese tussen Debussy en Webern. Deze gedachte is vaak het uitgangspunt van mijn composities geworden, maar dan in algemene zin. Ik probeer eerder een synthese tussen tonale en atonale muziek te vormen. Na een analyse van Wittgensteins Tractatus Logico Philosophicus kwam ik tot de conclusie dat de logische vorm van muziek, wanneer wij die als taal opvatten, ritme is. Muziek is kleuring van het ritme. In de seriële muziek is met name het ritme - de logische vorm - de contingente waarheid die de luisteraar verontrust. Het metrum dat een ordening van het ritme is, wordt daarin bedacht in plaats van gevoeld. In mijn composities maak ik veel gebruik van reeksen, ontwikkeld door Olivier Messiaen, nu eens tonaal, dan weer atonaal. In Oktober gebeurt dat ook. Het stuk bestaat uit een aaneensluiting van drie delen, waarvan de hoekdelen vrij zijn opgebouwd. Het middendeel verwerkt de taal uit die hoekdelen met
behulp van drie 'Messiaense' reeksen waarvan de opeenvolging de innerlijke structuur uitmaakt: het verloop ligt door middel van 'verschikking' vast. Dat is haar seriële aspect. - XANDER HUNFELD