gerelateerde werken

Fantasiestücke (Robert Schumann) : für Klarinette und Streichquartett / Geert van Keulen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: kl 2vl vla vc

Rofena : sonate in een deel, opus 79, voor drie blaaskwintetten en pauken, 1990 / Jo van den Booren

Genre: Orkest
Subgenre: Blazersensemble (9 en meer spelers)
Bezetting: 2222 3211 timp

Spin-off : gecomprimeerde versie, voor blaasensemble en tape, 1998 / Simon Burgers

Genre: Orkest
Subgenre: Blazersensemble (9 en meer spelers)
Bezetting: 2222 4sax 4431 tape

Unendlich sinfonisch : for winds and percussion, 1980 / Ted Ponjee

Genre: Orkest
Subgenre: Blazersensemble (9 en meer spelers)
Bezetting: 3232 sax 4331 3perc

 

compositie

Pictures at an exhibition / Modest Mussorgsky, orchestration for large wind ensemble by Geert van Keulen, orch. 1992

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1995
Uitgavenummer: 08151
Genre: Orkest
Subgenre: Blazersensemble (9 en meer spelers)
Bezetting: 2fl(pic) fl-a(fl) 2ob eh(ob) heck(ob) 2cl cl(bh) cl-b cl-cb 2fg cfg 4h 3trp trp-b 2trb trb-b tb
Bijzonderheden: Oorspr. titel: Kartinki s vystavki. - Voor 2 fluiten (tevens piccolo's), altfluit (tevens fluit), 2 hobo's, althobo (tevens hobo), heckelfoon (tevens hobo), es-klarinet, 2 klarinetten (2e tevens bassethoorn), basklarinet, contrabasklarinet, 2 fagotten, contrafagot, 4 hoorns, 3 trompetten, bastrompet, 2 trombones, bastrombone en tuba. - Oorspr. voor piano. - In opdracht van het Nederlands Blazers Ensemble. - Cop. 1992. - Jaar van oorspr. comp.: 1874. - Tijdsduur: ca. 32'
Tijdsduur: 32'00"
Aantal spelers: 27
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Musorgskij, Modest (componist)
Keulen, Geert van (arrangeur)
Bevat:
Promenade
The hut on hen's legs (Baba-Yaga)
The Bogatyr gate (at Kiev, the ancient capital)
Gnomus-Promenade
Il vecchio castello-Promenade
Tuileries
Bydlo-Promenade
Ballet des poussins dans leurs coques
Samuel Goldenberg and Schmuijle-Promenade
Limoges (Le marché)
Catacombae (sepulcrum romanum)-Con mortuis in lingua morta
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 10 mei 1992 - Paradiso, Amsterdam - Nederlands Blazers Ensemble o.l.v. Eri Klas) - Ik heb uitdrukkelijk niet geprobeerd historisch te instrumenteren en ook heb ik Mussorgsky niet willen portretteren. Ik probeer mijn visie op zijn muziek te geven. Ik beschouw mijn werk niet als arrangeren, dat ik zie als het toevoegen van noten. Ik blijf helemaal trouw aan de 'tekst', maar binnen dat kader kun je veel interpreteren. Alleen al door de keuze van de instrumenten geef je echt je visie op het stuk. Ravel heeft er in sommige delen maten bijgemaakt en buiten zijn schuld om ook veel verkeerde noten gebruikt. Hij had een door Rimski-Korsakov gekuiste uitgave. (Het originele handschrift was in Ravels tijd nog niet verkrijgbaar). De grootste vrijheid die ik mij gepermitteerd heb, is het eind, waar ik, als de klokken klinken, akkoorden gedeeltelijk door elkaar heen laat lopen. Omdat dan net als bij kerkklokken de klanken doorklinken, wordt het veel dissonanter. Dat is dus echt
interpretatie. Ik ben echt uitgegaan van de piano, waarbij ik mij duidelijk heb laten inspireren door de uitvoering van Ashkenazy. Ik verbind niet zoals Ravel psychologische types met één instrument. Ik zoek meer naar een speciale kleur die met het karakter van de muziek samenhangt, bijvoorbeeld een heel hoog register voor fagot en voor altfluit een laag register. Ik gebruik ook instrumenten waarvan ik zeker weet dat Mussorgsky ze niet kende, bijvoorbeeld de contrabasklarinet. Ik heb bewust geen analyse gemaakt van de instrumentatiestijl van Mussorgsky. Het is mijn visie en ik gebruik ook voor mij typische combinaties van instrumenten; mijn visie met nadruk op het extreme, uitzinnige. Veel lage blazers, omdat de partituur daar aanleiding toe geeft. Het aanbrengen van kleurnuances in het lage register is voor deze stukken vooral belangrijk om ook de bas heel helder te krijgen, zodat je die bijzondere noten goed kunt waarnemen. Instrumenteren is niet een jasje aantrekken. Het is het
geven van een visie of een interpretatie. Ik zoek bewust geen historische reconstructie. Ik wil hetgeen ik belangrijk vind in de harmonieën, stemvoering, accenten en ritmes benadrukken. - GEERT VAN KEULEN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 116 paginas EUR 69,33
Hardcopy, normal size (A3), 116 paginas EUR 121,49
Hardcopy, study size (A4), 116 paginas EUR 81,41
Huurpartijen Download (B4), 332 paginas EUR 144,16
Hardcopy, normal size (B4), 332 paginas EUR 252,59
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten