gerelateerde werken
Cors et cordes : pour cor de basset et orchestre de chambre, 1978 / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
0200 2000 cemb 12vl 4vla 4vc 2cb bh-solo
Chords : for 15 wind instruments, (1974) / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
2ob eh 2cl cl-b 2fg 3h 2trp trb trb-b
Symphonies of wind instruments : version for wind ensemble, 1997 / Daan Manneke
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
3333 4331
Zeven pauken en een koperorkest : opus 69 / Géza Frid
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
0000 4331 2timp
compositie
Pictures at an exhibition / Modest Mussorgsky, orchestration for large wind ensemble by Geert van Keulen, orch. 1992
Overige auteurs:
Musorgskij, Modest
(Componist)
Keulen, Geert van
(Arrangeur)
Bevat:
Promenade
The hut on hen's legs (Baba-Yaga)
The Bogatyr gate (at Kiev, the ancient capital)
Gnomus-Promenade
Il vecchio castello-Promenade
Tuileries
Bydlo-Promenade
Ballet des poussins dans leurs coques
Samuel Goldenberg and Schmuijle-Promenade
Limoges (Le marché)
Catacombae (sepulcrum romanum)-Con mortuis in lingua morta
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 10 mei 1992 - Paradiso, Amsterdam - Nederlands Blazers Ensemble o.l.v. Eri Klas) - Ik heb uitdrukkelijk niet geprobeerd historisch te instrumenteren en ook heb ik Mussorgsky niet willen portretteren. Ik probeer mijn visie op zijn muziek te geven. Ik beschouw mijn werk niet als arrangeren, dat ik zie als het toevoegen van noten. Ik blijf helemaal trouw aan de 'tekst', maar binnen dat kader kun je veel interpreteren. Alleen al door de keuze van de instrumenten geef je echt je visie op het stuk. Ravel heeft er in sommige delen maten bijgemaakt en buiten zijn schuld om ook veel verkeerde noten gebruikt. Hij had een door Rimski-Korsakov gekuiste uitgave. (Het originele handschrift was in Ravels tijd nog niet verkrijgbaar). De grootste vrijheid die ik mij gepermitteerd heb, is het eind, waar ik, als de klokken klinken, akkoorden gedeeltelijk door elkaar heen laat lopen. Omdat dan net als bij kerkklokken de klanken doorklinken, wordt het veel dissonanter. Dat is dus echt
interpretatie. Ik ben echt uitgegaan van de piano, waarbij ik mij duidelijk heb laten inspireren door de uitvoering van Ashkenazy. Ik verbind niet zoals Ravel psychologische types met één instrument. Ik zoek meer naar een speciale kleur die met het karakter van de muziek samenhangt, bijvoorbeeld een heel hoog register voor fagot en voor altfluit een laag register. Ik gebruik ook instrumenten waarvan ik zeker weet dat Mussorgsky ze niet kende, bijvoorbeeld de contrabasklarinet. Ik heb bewust geen analyse gemaakt van de instrumentatiestijl van Mussorgsky. Het is mijn visie en ik gebruik ook voor mij typische combinaties van instrumenten; mijn visie met nadruk op het extreme, uitzinnige. Veel lage blazers, omdat de partituur daar aanleiding toe geeft. Het aanbrengen van kleurnuances in het lage register is voor deze stukken vooral belangrijk om ook de bas heel helder te krijgen, zodat je die bijzondere noten goed kunt waarnemen. Instrumenteren is niet een jasje aantrekken. Het is het
geven van een visie of een interpretatie. Ik zoek bewust geen historische reconstructie. Ik wil hetgeen ik belangrijk vind in de harmonieën, stemvoering, accenten en ritmes benadrukken. - GEERT VAN KEULEN