gerelateerde werken

Fostedina (Sêge fan de gouden kape) : Fryske opera yn fjouwer bidriuwen / Piet Kingma; tekst Ieps Boersma

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Opera

Dry Bones, Arise! : for symphony orchestra / br Kris Oelbrandt ocso

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: picc 2fl 2ob eh 3cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 2trb-ten trb-b tb timp 3perc hp str

City Imprints : for orchestra / Klas Torstensson

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2fg cfg 4h 3tpt 3trb(trb-tb/trb-b) 2tb-cb 4perc timp synth hp str

Spiegel-suite : balletmuziek bij Langendijk's Spiegel der Vaderlandsche Kooplieden, (1943) / Alexander Voormolen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 0200 2000 pf str

 

compositie

Capriccio et choral : voor symfonieorkest, 1992 / Piet Kingma

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1992
Uitgavenummer: 08208
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3222 2220 timp 2perc str
Bijzonderheden: Opgedragen aan het Venloos Symfonie Orkest. - Tijdsduur: ca. 15'
Tijdsduur: 15'00"
Compositiejaar: 1992
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Kingma, Piet (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Van de vier symfonische gedichten: Rhapsodie Mosane (1975), Euro Hymne (1988) en Poème Symphonique (1989) is het Capriccio et Choral (1992) bedoeld als hommage aan het Venloos Symfonie Orkest. De compositie ademt een vrije vorm. Na een wat grillige inleiding van koper en slagwerk, volgt een speels motiefje in fluit en hobo, wat in een crescendo leidt naar een thema dat de componist eerder gebruikte in zijn cantate In Terra Viventium (1977). Dit thema wordt beurtelings door hobo en klarinet voortgezet, terwijl het voltallige strijkorkest het 'Choral' inzet. Het caprizieuze van de compositie is eigenlijk een mengeling van virtuoze passages in de houtblazers en een 'musical-achtig' thema'tje in het gehele orkest. In de tweede helft van het werk komt het 'koraal' uitgebreid in het koper terug, terwijl violen en houtblazers dit koraal omspelen. In het tutti orkest ontstaat tenslotte het koraal in zijn breedtste vorm en via een accelerando stopt de zaak abrupt... Twee maten 'lento' en
pianissimo besluiten het werk. - PIET KINGMA

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail