componist
Hans Henkemans is een vooraanstaande Nederlandse pianist en componist uit de twintigste eeuw. Zijn composities omvatten orkestrale en vocale werken, kamermuziek en een opera. Hij treedt vijfentwintig jaar lang op ...
gerelateerde werken
Variaties op een Uilenspiegelthema / door 11 Nederlandse componisten
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
3222 4330 timp perc (hp ad lib.) str 2vl-solo
Cadenzas to piano concertos by W.A. Mozart : for solo piano, 1946-'47 / Hans Henkemans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Song for U: A Song for Ukraine - A Song for Hope : for piano / Rieteke Hölscher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Afterwalk (après promenade) : for partially prepared piano / Christina Viola Oorebeek
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Ten poems : for piano, 1987 / Jan van Amerongen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
compositie
Cadenzas to piano concertos by W.A. Mozart : for solo piano, 1946-'47 / Hans Henkemans
Overige auteurs:
Mozart, Wolfgang Amadeus
(componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De 27 grote en kleine cadenzen (er zijn zeer korte entrées bij) zijn in eerste instantie geschreven voor eigen gebruik: in de seizoenen 1947-'48 en 1948-'49 speelde ik voor Radio K.R.O. alle pianoconcerten plus de twee rondo's voor piano en orkest van Mozart, tezamen met het Radio Kamerorkest, onder leiding van Andé Rieu.
Voor die plaatsen waar Mozart ruimte geeft voor een vrije cadens van het solo-instrument - vaak slechts aangeduid met een point d'orgue - componeerde ik, bij ontstentenis van een eigen cadens van Mozart, zelf een (naar mijn muzikale overtuiging) passende vulling. Ook vulde ik enkele passages die Mozart slechts aanduidt met een enkele noot, maar waar ongetwijfeld sprake is van een - al of niet virtuoze - fiorituur, conform mijn muzikale "geweten" naar beste vermogen in.
Bij het componeren van de meeste "grote" cadenzen ging ik meestal als volgt te werk: na de afsluitende triller van (doorgaans) de re-expositie speelde ik, op de piano, de orkestpartij verder, tot ik bij de inzet van de solo-cadens kwam. Onder gunstige omstandigheden kwam dan, improviserend "geboren", de cadens tot stand.
Alle slotcadenzen uit de eerste delen van Mozarts pianoconcerten eindigen, naar aanwijzing van de componist, met een triller, behalve die van het eerste deel van het concert in c kl.t. KV 491. Ik heb me aan deze aanwijzing gehouden. - HANS HENKEMANS