gerelateerde werken
Concert voor altviool en orkest / Hans Henkemans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Altviool en orkest
Bezetting:
3343 4331 timp perc xyl(vibr) cel hp str vla-solo
Sturm und Drang : for ensemble, 2005 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1000 3sax 1330 pf el.cb
Sonata per pianoforte : (Fis gr.t.), gecomp. 1962 Wenen / Henk Bijvanck
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Tanz : for two pianos / Jeroen Elfferich
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
2pf
Catchment, Pigment, Segment : for clavichord, harpsichord or fortepiano, 1991 / Dominy Clements
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klavecimbel; Klavecimbel; Piano
Bezetting:
clav/cemb/pf
compositie
Cadenzas to piano concertos by W.A. Mozart : for solo piano, 1946-'47 / Hans Henkemans
Overige auteurs:
Henkemans, Hans
(Componist)
Mozart, Wolfgang Amadeus
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De 27 grote en kleine cadenzen (er zijn zeer korte entrées bij) zijn in eerste instantie geschreven voor eigen gebruik: in de seizoenen 1947-'48 en 1948-'49 speelde ik voor Radio K.R.O. alle pianoconcerten plus de twee rondo's voor piano en orkest van Mozart, tezamen met het Radio Kamerorkest, onder leiding van Andé Rieu.
Voor die plaatsen waar Mozart ruimte geeft voor een vrije cadens van het solo-instrument - vaak slechts aangeduid met een point d'orgue - componeerde ik, bij ontstentenis van een eigen cadens van Mozart, zelf een (naar mijn muzikale overtuiging) passende vulling. Ook vulde ik enkele passages die Mozart slechts aanduidt met een enkele noot, maar waar ongetwijfeld sprake is van een - al of niet virtuoze - fiorituur, conform mijn muzikale "geweten" naar beste vermogen in.
Bij het componeren van de meeste "grote" cadenzen ging ik meestal als volgt te werk: na de afsluitende triller van (doorgaans) de re-expositie speelde ik, op de piano, de orkestpartij verder, tot ik bij de inzet van de solo-cadens kwam. Onder gunstige omstandigheden kwam dan, improviserend "geboren", de cadens tot stand.
Alle slotcadenzen uit de eerste delen van Mozarts pianoconcerten eindigen, naar aanwijzing van de componist, met een triller, behalve die van het eerste deel van het concert in c kl.t. KV 491. Ik heb me aan deze aanwijzing gehouden. - HANS HENKEMANS