gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, 1996-2006, Volume 2
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Le cortège d'Orphée : voor gemengd koor en accordeonorkest, 1993, revisie 1995 / Carlos Micháns
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 accordion-orchestra
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK fl 2cl 2h pf 2vn vla. vc db
De wekker : voor zang en groot variabel ensemble, 1997 / Huub de Vriend
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
voices variable ensemble
compositie
Indoratorium I : voor gemengd koor en ensemble, 1993 / Sinta Wullur
Overige auteurs:
Drieduyn, F.G.
(Tekstdichter/librettist)
Soeroto, Noto
(Tekstdichter/librettist)
Wullur, Sinta
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 27-4-1995 - Domkerk, Hoogezand - Koor van het 4 mei-project met gelegenheidsorkest o.l.v. Jurriaan Grootes m.m.v. het Tifacollectief). Indoratorium I is verdeeld in 3 onderdelen. Elk deel handelt over een tekst die een fase van de Nederlandse overheersing over Indonesië beschrijft, gezien vanuit verschillende perspectieven. Het eerste deel is een gedicht dat gaat over het reizen naar Oost Indië om daar goed te verdienen. De aard van de muziek verwijst naar Europese volksmuziek. Het tweede deel dat op repetitiecijfer D begint is getoonzet op teksten, die de geschiedenis van de Nederlandse overheersing beschrijven. In telegramstijl worden de teksten monotoon gescandeerd. Het zou als het ware moeten overkomen als het opdreunen van een les op de lagere school. De instrumenten begeleiden de repetitieve lettergrepen met overlappende repeterende noten die akkoorden vormen. Het monotone wordt afgewisseld met spreekstemmen aangegeven met curves. Dat gedeelte moet juist overdreven gedeclameerd worden. Het derde deel, vanaf repetitiecijfer I, geeft als tekst een gedicht over het volksontwaken onder de Javaanse bevolking. De structuur van de compositie is gebaseerd op die van de Javaanse gamelan. De kernmelodie in regelmatige halve noten zijn verdeeld over de buisklokken, fagot en hoorn. De melodie in kwartnoten is verdeeld over de hobo, klarinet, violen en altviool. De fluit en vibrafoonpartijen vullen elkaar aan en vormen de omspeling van kernmelodie. - SINTA WULLUR