gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 1111 1110 2perc 2vl vla vc cb
Tres plegarias : = Drie gebeden, voor gemengd koor en 12 blazers, 1999 / Carlos Micháns
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 fl ob cl fg 2h 3trp 3trb
Four American love poems : for mixed choir and 12 instruments, 1979 / Wim de Ruiter
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 1011 1110 2perc (pf ad lib.) 2vl vla vc
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 4trp 4h 4trb trb-b tb 2perc hp
compositie
Indoratorium I : voor gemengd koor en ensemble, 1993 / Sinta Wullur
Overige auteurs:
Drieduyn, F.G.
(Tekstdichter/librettist)
Soeroto, Noto
(Tekstdichter/librettist)
Wullur, Sinta
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 27-4-1995 - Domkerk, Hoogezand - Koor van het 4 mei-project met gelegenheidsorkest o.l.v. Jurriaan Grootes m.m.v. het Tifacollectief). Indoratorium I is verdeeld in 3 onderdelen. Elk deel handelt over een tekst die een fase van de Nederlandse overheersing over Indonesië beschrijft, gezien vanuit verschillende perspectieven. Het eerste deel is een gedicht dat gaat over het reizen naar Oost Indië om daar goed te verdienen. De aard van de muziek verwijst naar Europese volksmuziek. Het tweede deel dat op repetitiecijfer D begint is getoonzet op teksten, die de geschiedenis van de Nederlandse overheersing beschrijven. In telegramstijl worden de teksten monotoon gescandeerd. Het zou als het ware moeten overkomen als het opdreunen van een les op de lagere school. De instrumenten begeleiden de repetitieve lettergrepen met overlappende repeterende noten die akkoorden vormen. Het monotone wordt afgewisseld met spreekstemmen aangegeven met curves. Dat gedeelte moet juist overdreven gedeclameerd worden. Het derde deel, vanaf repetitiecijfer I, geeft als tekst een gedicht over het volksontwaken onder de Javaanse bevolking. De structuur van de compositie is gebaseerd op die van de Javaanse gamelan. De kernmelodie in regelmatige halve noten zijn verdeeld over de buisklokken, fagot en hoorn. De melodie in kwartnoten is verdeeld over de hobo, klarinet, violen en altviool. De fluit en vibrafoonpartijen vullen elkaar aan en vormen de omspeling van kernmelodie. - SINTA WULLUR