gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, volume 2
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
chainlink fences : for SATB choir and chamber ensemble / Natalie Dietterich
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
fl ob bsn h pf vl2 vla vc db
Four American love poems : for mixed choir and 12 instruments, 1979 / Wim de Ruiter
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 1011 1110 2perc (pf ad lib.) 2vl vla vc
Monk's blues : piano, 14 voices, 12 wind instruments, 1974 / Jacques Bank
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
3sopr 4alt 4ten 3bas 2112 2121 pf
compositie
Indoratorium I : voor gemengd koor en ensemble, 1993 / Sinta Wullur
Overige auteurs:
Drieduyn, F.G.
(Tekstdichter/librettist)
Soeroto, Noto
(Tekstdichter/librettist)
Wullur, Sinta
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 27-4-1995 - Domkerk, Hoogezand - Koor van het 4 mei-project met gelegenheidsorkest o.l.v. Jurriaan Grootes m.m.v. het Tifacollectief). Indoratorium I is verdeeld in 3 onderdelen. Elk deel handelt over een tekst die een fase van de Nederlandse overheersing over Indonesië beschrijft, gezien vanuit verschillende perspectieven. Het eerste deel is een gedicht dat gaat over het reizen naar Oost Indië om daar goed te verdienen. De aard van de muziek verwijst naar Europese volksmuziek. Het tweede deel dat op repetitiecijfer D begint is getoonzet op teksten, die de geschiedenis van de Nederlandse overheersing beschrijven. In telegramstijl worden de teksten monotoon gescandeerd. Het zou als het ware moeten overkomen als het opdreunen van een les op de lagere school. De instrumenten begeleiden de repetitieve lettergrepen met overlappende repeterende noten die akkoorden vormen. Het monotone wordt afgewisseld met spreekstemmen aangegeven met curves. Dat gedeelte moet juist overdreven gedeclameerd worden. Het derde deel, vanaf repetitiecijfer I, geeft als tekst een gedicht over het volksontwaken onder de Javaanse bevolking. De structuur van de compositie is gebaseerd op die van de Javaanse gamelan. De kernmelodie in regelmatige halve noten zijn verdeeld over de buisklokken, fagot en hoorn. De melodie in kwartnoten is verdeeld over de hobo, klarinet, violen en altviool. De fluit en vibrafoonpartijen vullen elkaar aan en vormen de omspeling van kernmelodie. - SINTA WULLUR