gerelateerde werken
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Love after Love : for soprano and piano / Joke Kegel; text Derek Walcott
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
ten pf
Vijf liederen : voor middenstem en piano, naar verschillende dichters, op. 108 / Herman Mulder
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
medium pf
compositie
5 liederen op teksten van Bertus Aafjes : voor alt-mezzo of mezzosopraan en piano, 1984 / Piet Kingma
Overige auteurs:
Aafjes, Bertus
(Tekstdichter/librettist)
Kingma, Piet
(Componist)
Bevat:
Als ik bedroefd ben...
Lachen...
Stadspark
De gek
De laatste dingen
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 17 maart 1984 - Venray - Yvonne Schiffelers en Piet Kingma).
Deze liederen zijn gecomponeerd t.g.v. de 70ste verjaardag van Bertus Aafjes. Ik heb Bertus Aafjes persoonlijk gekend, toen hij nog op Kasteel Hoensbroek woonde en daar regelmatig zijn vrienden Michiel van der Plas en Godfried Bomans ontving. Toen ik hem in 1983 weer ontmoette en vroeg of ik enkele van zijn gedichten op muziek mocht zetten, antwoordde hij: "Je mag mijn hele oeuvre bezingen". Ik heb toen een vijftal gedichten gekozen uit verschillende periodes van zijn leven, dat zeer bewogen was.
In het eerste lied Als ik bedroefd ben laat ik de piano beginnen met een carillon-achtig motief: dalende kwintenparallellen. De verschillende manieren waarop Aafjes de onderwerpen 'verliefd', 'bedroefd' en 'dood' in een prachtig gedicht weergeeft, heb ik in zang en piano intensief omspeeld.
Grote angst spreekt uit het gedicht Lachen. Alles verdwijnt en de dichter vergaat.. en ook het lachen verdwijnt (de kwintenparallellen blijven in de piano).
In Stadspark ademt de rust tussen de huizen, terwijl in de fantasie van de dichter de zeemeermin niet komt.
De gek, de schizofreen, is een gejaagd lied geworden, waar als in Erlkönig van Goethe, de snelle bewegingen in de piano waarneembaar zijn. Als hij als een vorst gaat regeren, klinkt alles zeer monumentaal (ook weer die kwinten).
In De laatste dingen wordt de dood aangekondigd: sterven is zijn herinnering verliezen. De sombere klanken als inleiding op de tekst 'lang duurt de dood' spreken voor zich.
De stijl is gematigd modern in een laat-impressionistisch idioom, zoals al mijn werken. Typerend voor de Aafjesliederen: de zangstem en de piano gaan hun eigen weg. Beide zouden apart uitgevoerd kunnen worden. De première vond plaats in het bijzijn van Bertus Aafjes. Hij was zeer verrast en zei: "Deze liederen geven een bijzondere dimensie aan mijn gedichten". - PIET KINGMA