gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 cl-b sax-s 2trp 2trb 3perc pf
Ballet suite Spleen : for orchestra, 1960, revision 1994 / Hans Kox
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
0110 1320 timp 2perc str
Symphonie No. 1 : (1928) / Bertus van Lier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4323 4331 timp perc str
Symphonie no. 7 : Dithyrambes pour les temps à venir, 1963-1965 / Matthijs Vermeulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(pic) 2fpic 2ob 2ob(eh) 2cl(pic) 2cl cl-b 3fg cfg sax-a 4h trp-p 3trp 3 trb tb 2timp 5perc cel 2hp str
compositie
Heartland : for orchestra, 1994 / Gerda Geertens
Overige auteurs:
Geertens, Gerda
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 20 mei 1995 - Beurs van Berlage Amsterdam - Nederlands Ballet Orkest o.l.v. Lucas Vis] - Heartland is het eerste stuk dat ik maakte voor symfonieorkest. Omdat deze bezetting zo'n dankbaar medium is voor de soort muziek die ik wil schrijven heb ik heel bewust geprobeerd om die elementen van mijn muzikale gedachten erin te verwerken die voor mij de meest wezenlijke kenmerken zijn van de muzikale taal die ik in de loop der tijden heb ontwikkeld.
Steeds opnieuw zoek ik naar de middelen om muziek niet in eerste instantie te hoeven ervaren als de ontwikkeling van een muzikaal gebeuren in de tijd, maar om de aanwezigheid van klank als het ware ruimtelijk te kunnen ervaren. De noodzakelijke muzikale veranderingen in de tijd die de muzikale vorm moeten realiseren, zouden dan niet méér zijn dan schakeringen van het licht in een ruimte die bepalend zijn voor de atmosfeer. Een middel dat ik gebruik om zo'n klankruimte te suggereren is het naast elkaar plaatsen van uitersten in toonhoogte van de verschillende instrumenten.
In Heartland begint de muziek met de laagste instrumenten van het orkest. Het bereik breidt zich langzaam uit in samenhang met een uitbreiding van het aantal instrumenten dat een rol krijgt te spelen. Plotseling slaat dit om in een zeer hoge ijle muziek die wordt ingeluid door het slagwerk, op de helft van het stuk. De belangrijke rol die het slagwerk heeft in het hele stuk, het aardse van ritme-instrumenten, geeft mij de associatie met een landschappelijke ruimte. Een landschap waarin ik de kern van mijn ideeën hoop weer te geven. Een heartland voor mij. - GERDA GEERTENS