componist
Simeon ten Holts oeuvre kan opgevat worden als een queeste naar zijn eigen identiteit, die leidt langs verschillende stijlen en technieken en culmineert in zijn grote werk 'Canto Ostinato' (1979), ...
gerelateerde werken
Canto Ostinato : voor toetsinstrumenten, 1976-79 / Simeon ten Holt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
4pf
The minimal means of Carl Unthan : for a pianist, 1981 / Jacques Bank
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Prelude : for piano / Fania Chapiro
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Stalagma : for piano / Silvia Borzelli, 2007
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
compositie
Schaduw noch prooi : = Ni l'ombre ni la proie, = Neither shadow nor prey, = Weder Schatten noch Beute, voor twee piano's = for two pianos, 1993-'95 / Simeon ten Holt
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 19-5-1995 - Ruïnekerk, Bergen - Kees Wieringa en Polo de Haas, piano). Net als een aantal van mijn andere composities is Schaduw noch prooi een keten van sekties (muzikale objecten) die, doordat ze worden herhaald, streven naar een zekere zelfstandigheid ten opzichte van het geheel. Maar het stuk karakteriseert zich door het feit dat iedere sektie, ongeacht of die alleen staat of deel is van een groter geheel, een 'ruimtelijk' oppervlak beslaat dat met sektie I is uitgezet. De compositie zoekt, zonder van de plaats te komen, z'n weg in vertikale richting en torent zich omhoog via etages, ommegangen en overlopen (bruggen), in heen- en teruggaande beweging. Van hoogte (d.w.z. duur) kan alleen worden gesproken vanuit een positie van de waarnemer voor zover deze het bouwwerk (de constructie) gereflecteerd ziet op een horizontaal (water)oppervlak, waarvan de gezichtseinder, een subjectieve, geen meetbare grens vormt (...). - SIMEON TEN HOLT