componist
Jaap Geraedts is muziekrecensent voor de Haagsche Post, het dagblad Het Vaderland en de NRC, docent fluit maar bovenal ziet hij zichzelf als componist. Geraedts schrijft orkestwerken, liederen en vooral ...
gerelateerde werken
Canzonetta : for flute and piano, (1947) / Jaap Geraedts
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
fl pf
Too Narrow! : for violin solo / Chiel Meijering, 1983
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
MCN Instrumentation List
Trio no. XI : voor twee violen en archifoon in het 31-toonssysteem, 1981 / Henk Badings
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool; Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
2vl archiphone
Kaddish : for violin / Nimrod Borenstein
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vn
compositie
La folía perpetua : per violino solo, 1995 / Jaap Geraedts
Overige auteurs:
Farinel, Michel
(op een thema van)
Stefani, Giovanni
(op een thema van)
Toelichting:
Program note (Dutch): De "Folia", ook "Follie" of "Sottie" genaamd, is oorspronkelijk een snelle volksdans, gebruikelijk bij de laat-middeleeuwse narrenfeesten. Evenals andere volksdansen en melodieën onderging de "Folia" in de loop van de 17e en 18e eeuw, een gedaanteverwisseling. In La Follia di Spagna van Domenico Scarlatti bijvoorbeeld, wordt de oude dansmelo die in statig tempo geïntroduceerd, voorzien van een gelijkblijvende basformule. Daardoor krijgt de "Folia" enige verwantschap met de Chaconne of Passacaglia. Vele componisten - van Frescobaldi tot Rachmaninoff - hebben dit muzikale stramien in variatiewerken benut.
De compositiewijze die ik, uitgaande van het historisch gegeven, heb toegepast berust niet zozeer op de gebruikelijke thematische omspelingen dan wel op een techniek die men "configuratie" kan noemen. De motiefkernen van de melodie worden daarin op verschillende manieren herschikt. Zo ontstaan een soort muzikale "zoekprentjes". In de vierde variatie ("la melodie spezzata") is het thema grotendeels gedesintegreerd, zonder onherkenbaar te worden. Het verbroken verband wordt tenslotte in een virtuoos Capriccio losjes hersteld.
De titel La folia perpetua is ook in overdrachtelijke zin bedoeld: die van de "eeuwige dwaasheid" van de (in wezen) belangeloze muzikale speelvreugde. - JAAP GERAEDTS