gerelateerde werken
Kleine kopermuziek : voor 2 trompetten, hoorn en trombone, (1950/51) / Jaap Geraedts
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Koperensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
h 2trp trb
The violin : for violin solo, 1995-1996, revision 1998 / Kim Bowman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
caprice 2 : for 2 violins / Dmitri Kourliandski
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
2vln
Dode duiven vallen om mij heen : = Dead pigeons are falling around me / Hans van Sweeden
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Zangstem en piano; Zangstem en instrument(en); Fluit; Viool
Bezetting:
pf / sopr/sopr-m pf / sopr pf / occarino / vl
compositie
La folía perpetua : per violino solo, 1995 / Jaap Geraedts
Overige auteurs:
Farinel, Michel
(Op een thema van)
Stefani, Giovanni
(Op een thema van)
Geraedts, Jaap
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De "Folia", ook "Follie" of "Sottie" genaamd, is oorspronkelijk een snelle volksdans, gebruikelijk bij de laat-middeleeuwse narrenfeesten. Evenals andere volksdansen en melodieën onderging de "Folia" in de loop van de 17e en 18e eeuw, een gedaanteverwisseling. In La Follia di Spagna van Domenico Scarlatti bijvoorbeeld, wordt de oude dansmelo die in statig tempo geïntroduceerd, voorzien van een gelijkblijvende basformule. Daardoor krijgt de "Folia" enige verwantschap met de Chaconne of Passacaglia. Vele componisten - van Frescobaldi tot Rachmaninoff - hebben dit muzikale stramien in variatiewerken benut.
De compositiewijze die ik, uitgaande van het historisch gegeven, heb toegepast berust niet zozeer op de gebruikelijke thematische omspelingen dan wel op een techniek die men "configuratie" kan noemen. De motiefkernen van de melodie worden daarin op verschillende manieren herschikt. Zo ontstaan een soort muzikale "zoekprentjes". In de vierde variatie ("la melodie spezzata") is het thema grotendeels gedesintegreerd, zonder onherkenbaar te worden. Het verbroken verband wordt tenslotte in een virtuoos Capriccio losjes hersteld.
De titel La folia perpetua is ook in overdrachtelijke zin bedoeld: die van de "eeuwige dwaasheid" van de (in wezen) belangeloze muzikale speelvreugde. - JAAP GERAEDTS